Nelson Mandelabrug Alkmaar grootste van composiet

  • Nelson Mandelabrug Alkmaar grootste van composiet

In Alkmaar is afgelopen vrijdag de Nelson Mandelabrug geopend. De brug is geïntroduceerd als de grootste beweegbare verkeersbrug van composiet ter wereld. Het beweegbare deel is 22, meter lang en gemaakt van vezelversterkte kunststof.

Royal HaskoningDHV zorgde voor het ontwerp en en de toepassing van het composiet. Er werd voor composiet gekozen vanwege de lichtheid in combinatie met de kracht van het materiaal, wat diverse voordelen oplevert. Het beweegbare deel van de brug is met een gewicht van 90 ton de helft lichter dan een traditionele, stalen uitvoering, zo meldt Royal HaskoningDHV.

Efficiëntie

Door gebruik te maken van composiet kan niet alleen het beweegbare deel, maar ook het bewegingsmechanisme lichter worden uitgevoerd, een kleinere fundering worden toegepast en zijn kleinere contragewichten mogelijk. Een ondergrondse draaikelder is bovendien niet langer nodig. Er is ook veel minder energie nodig om de brug te openen. Daarbij is composiet nagenoeg onderhoudsvrij.

Betere doorstroming

De brug werd in opdracht van de gemeente Alkmaar en provincie Noord-Holland gebouwd door de combinatie CFE-Demako, naar ontwerp van Joris Smits van Royal HaskoningDHV en technische ondersteuning van Movares en Technisch Adviesbureau Sliedrecht. Delft Infra Composites is verantwoordelijk voor de bouw van het composieten brugdeel. De totale kosten bedragen 9,15 miljoen euro. De brug verbetert de regionale bereikbaarheid en heeft belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. “Voor het college is het van belang om het bedrijventerrein zo aantrekkelijk te houden voor bestaande en nieuwe bedrijven”, aldus wethouder Jan Nagengast van de gemeente Alkmaar.

Composiet als bouwmateriaal

Composiet is momenteel aan een opmars bezig als bouwmateriaal in de infra-sector. Het materiaal wordt steeds meer toegepast voor sluizen en bruggen. Royal HaskoningDHV bericht dat het zich samen met de rijksoverheid inzet om de leidende positie van Nederland op het gebied van composiet te behouden. Zo werken beide partijen samen aan de herziening van de CUR96 richtlijn voor sluizen en bruggen, nodig om deze constructies te kunnen bouwen, en zijn onlangs de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in het Wilhelminakanaal in Tilburg. In de komende editie van Bouw+Uitvoering wordt uitgebreid ingegaan op de mogelijkheden en de ontwikkeling van biocomposiet.

Advertisment ad adsense adlogger