Nieuwe spoorlijn Groningen wordt meest noordelijke

Nieuwe spoorlijn Groningen wordt meest noordelijke

Een nieuwe spoorlijn in Groningen. De bestaande lijn Groningen-Roodeschool wordt doorgetrokken naar de Eemshaven. Het wordt het meest noordelijke stukje spoor van Nederland. De spooruitbreiding past in de ambitie van de provincie Groningen om meer reizigers per trein te laten reizen en minder per auto.

Eind januari heeft de combinatie Railinfra Solutions-Verebus het ontwerp van de nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven definitief aan ProRail opgeleverd. Omdat delen van de spoorlijn buitendijks komen te liggen, is er een innovatieve spoorconstructie op asfalt ontwikkeld die zowel een goede spoorligging als de waterdichtheid van de dijken garandeert.

Waddeneiland Borkum ontsloten

Het bestaande goederenspoor naar de Eemshaven wordt geschikt gemaakt voor reizigerstreinen en wordt doorgetrokken langs de schermdijk van de Eemshaven. Daar kunnen reizigers overstappen op de veerboot naar het Waddeneiland Borkum. Aan het eind van het spoor komt een nieuwe halte Eemshaven: het nieuwe meest noordelijke station van Nederland, vanwaar mensen ook de schermdijk kunnen beklimmen om de Waddenzee te zien en te bereiken. Ook komt er een nieuwe halte bij Roodeschool, zo bericht Railinfra Solutions, dat een samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en DB International.

Veiligheid en leefomgeving centraal

Inmiddels is ereen ontwerp gemaakt voor de benodigde aanpassingen en uitbreidingen van de railinfrastructuur. Dit ontwerp wordt door ProRail gebruikt in de aanbesteding aan aannemers. Ter hoogte van de zeedijken heeft de combinatie een innovatieve spoorconstructie op asfalt ontwikkeld, om zowel een goede spoorligging als de waterdichtheid van de dijken te garanderen. Daarnaast werd de conditionering van de werkzaamheden verzorgd, waarbij is gekeken naar zaken als geluidshinder, flora en fauna en vergunningen. Ook is er een ontwerp gemaakt voor de overwegen en de treinbeveiliging op de spoorverbinding.

Buitendijkse spoorlijn

Projectmanager Martijn Cornelissen namens de combinatie: “Dit is de eerste volledig nieuwe spoorverbinding in Nederland sinds de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en de eerste die deels buitendijks komt te liggen op een unieke locatie. Wij zijn er trots op om betrokken te zijn bij dit interessante en veelzijdige project.” Het is de bedoeling dat de trein vanaf begin 2018 doorrijdt naar de Eemshaven.

– Beeld: de Eemshaven in Groningen –

Advertisment ad adsense adlogger