Challenge ‘badkamerrenovatie in één dag’

Challenge 'badkamerrenovatie in één dag'

Wie heeft het beste idee voor een supersnelle badkamerrenovatie? Dat is de inzet van de ‘badkamerrenovatie in één dag- challenge. De challenge werd 29 september gelanceerd door woningcorporatie Mitros. Doel is een doorbraak in renovaties. Het mag allemaal sneller, beter en goedkoper.

De badkamer is één van de meest ingrijpende onderdelen van een renovatie. Daarom is de gestelde uitdaging: renoveer een badkamer in één dag. Zodat bewoners veel minder last van herrie, rommel, stof en hebben en niet langer een week zonder bruikbare badkamer zitten.

Renoveren

Mitros schrijft dat het jaarlijks duizend badkamers per jaar renoveert. Dit kost circa vijf miljoen euro, duurt een week per badkamer en raakt vaak meerdere bewoners. Maar de badkamer is slechts een deel. In de toekomst zal ook naar innovaties gezocht worden op andere onderdelen van renovatie in huis. Henk Peter Kip, directeur van Mitros, verwacht dat renovaties er in 2020 volledig anders uit zullen zien. “De challenge moet innovaties opleveren die het mogelijk maken dat een badkamer heel snel gerenoveerd kan worden, met minimale overlast en liefst ook ‘met één tegelijk’. Dus niet meer met de hele buurt of flat tegelijk, maar wanneer het de bewoner uitkomt.”

Innoveren

Universiteiten en hogescholen, uitvinders, ontwikkelaars, fabrikanten en alle individuen en organisaties vanuit alle richtingen, in Nederland en daarbuiten, kunnen meedoen met deze challenge. De voorstellen mogen variëren van 3Dprinting-oplossingen en prefab-oplossingen tot nieuwe materialen. Alle innovaties worden gedeeld met andere corporaties, waardoor het effect nog groter wordt. Voor maximaal vier deelnemers is een geldbedrag van € 10.000 beschikbaar wanneer zij een waardevolle innovatie tonen. De twee meest veelbelovende voorstellen worden in de praktijk gedemonstreerd en krijgen hiervoor een extra geldbedrag ter waarde van € 20.000 per finalist. Inzendingen kunnen worden opgestuurd tot en met 1 december. Begin 2017 zijn de (maximaal) vier finalisten bekend. Maximaal twee van hen gaan hun innovatie met hulp van Mitros bewijzen in de praktijk in een proef.

Advertisment ad adsense adlogger