Opmerkelijk idee voor landschapsattractie Viaansebrug

Opmerkelijk idee landschapsattractie Viaansebrug

Een opmerkelijk idee voor de oude brug in de A2 bij Vianen die gesloopt zal worden: Gebruik de oude stalen bogen van de Viaansebrug en bevestig daar liftachtige gondels aan, waarin wandelaars en fietsers de Lek kunnen oversteken, terwijl ze vanaf 47 meter hoogte over het landschap kunnen uitkijken.

Het idee komt van ontwikkelaar van recreatieve projecten Papro Holding en het is nog allesbehalve zeker dat dit plan doorgaat. De ontwikkelaar pleit om van de oude brug een ‘landmark voor Utrecht als fietsprovincie’ te maken.

Recreatieve functie Viaansebrug

“Onze insteek is om van de Viaansebrug de leukste fietsoversteek van Nederland te maken, passend in het landschap”, zegt Jan van der Horst van Papro Holding. Hij wil het middenstuk van de voormalige autoweg slopen. Onder meer omdat dit het meeste onderhoud vergt en in de toekomst het hoger gestapelde containervervoer op de rivier hindert. De stalen bogen van de brug krijgen binnen het plan een belangrijke functie: in gesloten gondels moeten fietsers en voetgangers langs de bogen naar de andere kant van de rivier worden verplaatst. Onderdeel van het plan is om van de twee aanlopen van de gondellift een recreatieve boulevard aan te leggen, met voorzieningen als een Bike experience center, een speeltuin, ligweides die uitzicht bieden op de rivier en kleinschalige horecafaciliteiten’. Met dit plan voor de Viaansebrug wordt een laatste poging gedaan om de geplande sloop van de brug in 2017 te voorkomen.

Op zoek naar draagvlak

Behoud of sloop van de markante brug uit 1936 was de afgelopen vijftien jaar inzet van een felle strijd tussen belangenverenigingen, politiek en Rijkswaterstaat. Door de aanleg van de nieuwe bruggen in de A2 is de oeververbinding niet langer meer nodig. In 2013 besloot de Raad van State uiteindelijk dat de brug gesloopt mag worden. Van der Horst wil de brug een nieuwe functie geven, ‘een nieuw boek schrijven’. “Als Rijkswaterstaat de brug voor een symbolische euro beschikbaar stelt bespaart ze dat veel geld aan sloopkosten. Als ook de provincie een bijdrage levert vanuit bestaande fondsen, moet het mogelijk zijn de publiek-private financiering 8/10 mio rond te krijgen om in de toekomst een gezonde exploitatie te kunnen voeren.” Van der Horst gaat de komende maanden onderzoeken of er bij de gemeenten Nieuwegein en Vianen, de provincie Utrecht en Rijkswaterstaat draagvlak is voor zijn plan.

Advertisment ad adsense adlogger