Winkelleegstand niet toegenomen in 2015

Winkelleegstand niet toegenomen in 2015

De winkelleegstand in Nederland is in 2015 min of meer gelijk gebleven. Gezien diverse faillissementen in de detailhandel is dit opvallend. De aantrekkende economie zorgde er voor dat in de loop van het jaar steeds meer werd geconsumeerd, waardoor nieuwe winkels konden openen of bestaande winkels nieuwe ruimte in gebruik konden nemen.

Die faillissementen vonden vooral aan het begin van 2015 plaats, met onder meer gevestigde namen als Miss Etam, Schoenenreus en Thom Broekman. De toenemende economie zorgde er daarna voor dat het tweede kwartaal van 2015 de winkelleegstand voor het eerst in tien jaar niet toenam.

Lokale verschillen

In de tweede helft van het jaar nam de leegstand verder af, zodat uiteindelijk op 1 januari 2016, de leegstand 7,4% is, 0,1% lager dan begin 2015. Daartegenover staat dat het totaal aantal leegstaande panden licht afnam. Van 16.755 naar 16.562. Dat bericht onderzoeksbureau Locatus. Daarbij zijn duidelijke lokale verschillen te zien. In 2015 zette de trend door dat winkels in centra van de 17 grootste steden van Nederland, het beter doen dan centra van middelgrote steden. In de centra van de 17 grootste steden daalde de leegstand van 7,2% naar 6,9%. Winkels in stadsdeelcentra van grote steden doen het echter zeer slecht. Hier liep de leegstand op van 7,9% naar 9,4%.

Verklaring

Locatus verklaart deze verschillen door te wijzen op het verschil tussen doelgericht en recreatief aankopen. De doelgerichte, dagelijkse boodschappen, blijft de consument dicht bij huis doen, in wijk- en buurtcentra, die ook goed scoren. Recreatief winkelen gaat echter steeds meer via internet, waarbij consumenten die dit niet doen, vaker kiezen voor grote winkelcentra met uitgebreid aanbod. Daarvoor blijkt men ook bereid iets verder te reizen. Dit verklaart de achteruitgang van kleinere winkelcentra in middelgrote steden en stadsdelen.

Lange termijn

Over de lange termijn nam de leegstand van winkelcentra de afgelopen jaar met 3% toe, vanwege de economische crisis en stijging van internetaankopen. De markt lijkt zich langzaam te stabiliseren, hoewel het komende kwartaal de leegstand waarschijnlijk weer iets zal toenemen, ten gevolge van nieuwe faillissementen. Veel hangt af of grote spelers als V&D een doorstart kunnen maken.

Advertisment ad adsense adlogger