Wonen in 2040

Wonen in 2040

Nederlanders wonen goed: slechts 1 op de 10 is ontevreden met het huis waarin hij of zij nu woont. Toch denkt een meerderheid in 2040 buiten de Randstad te wonen. En als ze tegen die tijd niet meer zelfstandig kunnen wonen, willen Nederlanders liever in een woongemeenschap wonen dan bij een kind of familielid. Dit alles blijkt uit recent onderzoek door onderzoeksbureau Ipsos in het kader van de publicatie van het boek ‘Nieuw Wonen’ uit de Publiek Geheim serie.

Gesprekken en interviews

Voor het boek zijn het afgelopen jaar gesprekken en interviews gehouden met een kleine 40 deskundigen uit een groot aantal sectoren. Zij werden gevraagd naar hun visie op hoe het wonen in Nederland zich ontwikkelt tot 2040. Tegelijkertijd onderzocht Ipsos in oktober onder 1.120 consumenten tussen 18 en 60 jaar hun beeld bij wonen in 2040. Opvallend is dat de deskundigen op een aantal woonthema’s een andere mening zijn toegedaan dan het algemene publiek. Zo menen de deskundigen dat we in 2040 vooral in de stad in de Randstad wonen. Uit het onderzoek blijkt juist dat in 2040 een even groot deel van de Nederlanders verwacht in een dorp te wonen als in de stad. Zes op de tien geeft aan dan buiten de Randstad te zullen wonen.

Deskundigen menen dat we in 2040 in de Randstad wonen, de Nederlander zelf wil erbuiten wonen

Een aantal deskundigen is er ook van overtuigd dat we dan geen hypotheeklasten of huur meer in euro’s betalen maar via leveranciers ‘betalen’ in data over ons gedrag als consument. Ruim driekwart van de Nederlanders ziet dit echter niet gebeuren. Daartegenover staat dat bijna een kwart deze ontwikkeling wel ziet gebeuren.

Meningen

Redelijke overeenstemming is er over thematische woongroepen. De deskundigen geven aan dat we in 2040 graag wonen te midden van gelijkgestemden. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagden dit ook
ziet zitten. Met name als het gaat om het samenwonen met leeftijdsgenoten. Slechts 16 procent van de ondervraagden zegt dan te willen wonen bij een kind of familie.

Over

De stichting Publiek Geheim stelt zich ten doel ‘verborgen verhalen’ te ontsluiten voor een breed publiek en werkt hierbij altijd nauw samen met gelegenheidscoalities, die zich vormen rond een thema. De portfolio omvat inmiddels vijf titels.

Advertisment ad adsense adlogger