Nederlander automatiseert in huis het liefst de verwarming

Automatisering in huis in aantocht

Automatisering van de leefomgeving, waaronder de gebouwde omgeving, wordt steeds normaler. De norm verandert en jongeren stellen daarbij veel hogere eisen dan ouderen. Dat blijkt uit de Klusmonitor, samengesteld uit respons van ruim duizend Nederlanders. De monitor is ontwikkeld door MarketResponse in opdracht van Werkspot.nl.

De uitkomsten mogen niet verrassend heten. Maar het maakt wel het potentieel duidelijk van automatisering in de bouw. Het feit dat de jeugd over de gehele linie automatisering veel vanzelfsprekender vindt dan ouderen, ook in de bouwsector, betekent dat er zowel op korte als op lange termijn marktkansen liggen. Dat het geen kwaad kan om daar als bouwbedrijf intern naar te kijken, een visie op te ontwikkelen.

Gemak voor 65+

De ontwikkelingen gaan rap. Integratie van technologie om het wooncomfort te vergroten is niet langer alleen beschikbaar voor twintigers met kennis van elektrotechniek en de nieuwste software. Automatisering in huis wordt snel gemeengoed. Uit de monitor bleekt nog een lichte meerderheid van 52 procent van de Nederlanders geen behoefte te hebben om apparaten in huis op afstand te bedienen. Maar vooral voor 65-plussers zijn er veel mogelijkheden om het woongemak te vergroten, bijvoorbeeld door klimaatbeheersing en het automatiseren van de rolluiken of de zware garagedeur. Bijna tachtig procent van de ondervraagden gaf aan nog geen apparaten in of rond het huis aan te sturen via de smartphone. De top drie van wat de ondervraagden het liefst zouden willen automatiseren is 1.verwarming 2.Verlichting 3.TV en/of geluid.

Kans voor de vakman

“Voor een elektricien is het eenvoudig om losse systemen met elkaar te verbinden zoals: verlichting, intercom, en deurbediening. Of de temperatuurregeling met de zonwering”, vertelt Martin van Barneveld, eigenaar van Villa Elektra op werkspot.nl. “Je ziet steeds meer technologie toepassingen voor in huis in de showrooms. Dat is omdat bouwmarkten de consument alle mogelijkheden willen laten zien”, zegt Ronald Egas, CEO van Werkspot.nl. “Consumenten raken steeds meer gewend aan domotica. Vanwege de complexe en efficiëntere besturing van domotica systemen is de inzet van een vakman echter steeds vaker noodzakelijk. Vakmensen moeten daar op voorbereid zijn, want dat biedt hen dus volop kansen.”

Advertisment ad adsense adlogger