Succes Conferentie Gebouwautomatisering 2014

  • Bits, Bricks & Behaviour

De 2e editie van de Nationale Conferentie Gebouwautomatisering was een groot succes. De Brancheorganisatie voor Gebouw Automatisering verraste leden, relaties, gebouwgebruikers en overige geïnteresseerden met volle zalen, inspirerende sprekers, pakkende pitches en tot de verbeelding sprekende workshops. De conferentie vond plaats in Museum Beeld en Geluid.

Bits, Bricks and Behaviour

Het overkoepelende thema van de conferentie was Bits, Bricks and Behaviour. Maar liefst 18 topsprekers uit de vastgoedwereld gaven hun visie op hun haat-liefdeverhouding met technologie. Wat speelt er? Waar loopt de sector tegenaan? Wat gaat er veranderen? Hoe ziet de toekomst eruit? Van building management en waardecreatie in de keten, tot het adaptieve vermogen van vastgoed en security management. Een compleet scala aan onderwerpen trok aan de bezoekers voorbij.

Eyecatcher

Belangrijke eyecatcher van de dag was natuurlijk het gebouw van Beeld en Geluid zelf. De eerste presentatie werd dan ook verzorgd door Menno Kronenburg, IT servicemanager. Hij vertelde openhartig over het leertraject dat hij met de gebouwautomatisering van het pand heeft doorgemaakt. ‘Er zit een belangrijke IT component in het gebouwbeheersysteem van Beeld en Geluid. IT en facility management hebben langs elkaar heen gewerkt. Maar gaandeweg ontdekten we dat het succes van de gebouwautomatisering onlosmakelijk is verbonden met een gezamenlijk doel. De technologie staat nu in dienst van de diensten die wij verlenen. Zo moet het zijn.’

Productinnovatie

Tweede spreker was Bram Elderman, senior systems engineer bij Apple. Hij bood een interessant inkijkje in de wereld van productinnovatie. ‘Er zijn 5 levenslessen als het gaat om productinnovatie. 1. Innovatie is iteratie op iteratie. Dat wil zeggen dat ideeën continu doorontwikkeling nodig hebben, ze moeten groeien. 2. Innovatie is een toepassing. Gebruikers moeten er echt iets mee kunnen. 3. Innovaties zijn bedoeld voor een doelgroep. Zorg dat je ook in verbinding staat met die doelgroep. 4. Innovatie is eenvoudig. Iedereen moet met het product om kunnen gaan. En 5. Innovatie is niet wat een gebruiker wil, maar wat ie doet. Om maar met Henry Ford te spreken: ‘Als ik toen had gevraagd wat mensen wilden, dan had ik een sneller paard voor ze moeten maken.’

Communicerende gebouwen

Het verhaal van Dirk Follet, architect/projectmanager, sloot hier goed op aan. Hij ontwerpt interfaces tussen mens en gebouw. ‘Elk gebouw beschikt over data. Hoe zorg je er nu voor dat die data omgezet worden in informatie en hoe verloopt dan de communicatie tussen gebouw, beheerder en gebruiker? De gebruiker zou het vertrekpunt moeten zijn voor gebouwautomatisering. Daarbij is het zaak dat de branche gebouwautomatisering, dus system integrators, leveranciers en adviesbureaus, niet zomaar maken wat een klant wil. Maar dat ze met alle kennis en expertise van de technologie die ze in huis hebben, meedenken en oplossingen aandragen waar gebruikers iets mee kunnen.’

180° anders

De laatste spreker van het plenaire ochtendprogramma was Menno Rubbens, director bij cepezed projects. Hij nam de aanwezige bezoekers mee in de verandering van de rol en de rolverdeling van architecten en projectontwikkelaars. Hoe verloopt die wisselwerking? Hoe verhoudt die verandering zich tot de technologie? En heel belangrijk, welke verdienmodellen van exploitanten en gebouwgebruikers horen daar bij?

Praktijk

Ook de uitvoering van gebouwautomatisering in de praktijk kwam uitgebreid aan bod. Edwin van der Meer, GBS beheerder van het UMC Utrecht, hield een inspirerend verhaal over de migratie van 3 gebouwbeheersystemen tot 1 goed werkende, flexibele en betrouwbare gebouwautomatiseringsinfrastructuur. ‘Kostenbesparing en gemak stonden voor ons centraal. Moeten we de 3 gebouwbeheersystemen wel integreren? Welke producten kiezen we? En met welke partners gaan we in zee? We hadden nogal wat eisen. Er waren niet zo veel partijen die dit konden bieden. Dat is mijn boodschap aan de branche: kom gebruikers tegemoet in hun eisen aan de technologie en houd continu de prijs in de gaten. Want hoe goed je product of dienst ook is, als het elders goedkoper kan, doet een gebruiker dat.’

De presentaties en foto’s staan inmiddels online.

Advertisment ad adsense adlogger