IJ Klopper – fietstunnel van Amsterdam CS naar Noord

IJ Klopper - fietstunnel van Amsterdam CS naar Noord

Als het aan Syb van Breda & Co Architects ligt , komt er een fietstunnel onder het IJ, De IJ Klopper. Een mooie bijdrage voor Fietsstad Amsterdam.

De IJ Klopper is altijd beschikbaar, want hij staat nooit open

Amsterdam studeert op een vaste oeververbinding voor langzaam verkeer over het IJ. Door de onstuimige groei van zowel Noord als het scheepvaartverkeer is de limiet van de ponten bereikt. Er zijn vaste verbindingen nodig, met veel meer capaciteit: tunnels of bruggen.

De gemeente wil het liefst een brug, een architectonisch gebaar dat Centrum en Noord zichtbaar met elkaar verbindt. Van Breda: “Bruggen zijn duur, dus moeten gelegd worden op de plek waar de meeste gebruikers zijn, in jargon: “de hoogste vervoerswaarde”. Die plek is tussen Amsterdam Centraal en het Tolhuisplein. De vervoersbewegingen over het IJ zijn daar nu al drie keer zo groot als verder west en oost. In de toekomst wordt dat nog veel meer.”

Een brug bij Amsterdam Centraal is echter visueel en nautisch ongewenst, ziet van Breda. “Het vrije zicht op de Overhoekstoren en het Eye museum gaat verloren, het IJ is hier op zijn smalst, met een scherpe bocht en druk bevaren. Een brug is hier niet in te passen.”

(Lees verder onder de illustratie.)

 

Trommels

Het plan IJ Klopper toont aan dat er op deze plek wel een robuuste, sociaal veilige en ruimtelijk interessante verbinding mogelijk is, aldus het architectenbureau. Aan beide zijden van het water komen vijftig meter brede trommels waar fietsers spiraalsgewijs omhoog en omlaag gaan.

In de open lucht, met zicht op stad en hemel. Brede en flauwe hellingen verzekeren een comfortabele route met grote capaciteit (en desgewenst ook politieauto’s en ambulances, in de toekomst ook automatische elektrische bezorgdiensten). Voor voetgangers komen er liften en roltrappen.

Eenmaal op diepte aangeland is er een licht hellende tunnel onder het IJ door, met tapis roulants voor de voetgangers. Indien budgettair haalbaar zou de tunnel uitgebreid kunnen worden met commerciële ruimte. Het is ook mogelijk om vanuit de trommels direct aan te sluiten op nog te bouwen fietsenstalling onder de IJ boulevard achter Amsterdam Centraal.

Originele openbare ruimte

Syb van Breda: “De IJ Klopper is altijd beschikbaar, want hij staat nooit open. Verder is het goedkoper dan een brug, levert het een cruciale bijdrage aan verduurzaming van het stedelijke transport en een originele openbare ruimte. Goed voor het imago van Amsterdam fietsstad.”

Advertisment ad adsense adlogger