Zeldzaam: Tijdelijke beweegbare brug in een N-weg

Zeldzaam: Tijdelijke beweegbare brug in een N-weg

Het plaatsen van een tijdelijke beweegbare brug in een N-weg, met behoud van de capaciteit van de bestaande brug is bijzonder. Op de N246 nabij Westknollendam werd er één geplaatst. De tijdelijke brug kan worden geopend om het scheepvaartverkeer te laten passeren en is onlangs in gebruik genomen. Hij vervangt de Beatrixbrug, die wordt gesloopt. Op dezelfde locatie wordt de nieuwe Prinses Amaliabrug gebouwd.

Tijdelijke beweegbare brug in een N-weg: Dura Vermeer, SPIE Nederland en Janson Bridging werkten in opdracht van de provincie Noord-Holland samen om deze technisch complexe klus te klaren

Voorbereiding

Maandenlang is het ontwerp, de fabricage en de plaatsing van deze brug voorbereid. Uiteindelijk is het beweegbare gedeelte van de brug voorgemonteerd op het nabijgelegen terrein van Woud Wormer BV. Drie weken geleden is dit gedeelte in de nacht op een drijvende bok in de richting van de N246 gevaren en daar ingehesen.

Daarna zijn alle technische installaties, die zorgen voor de aansturing van de beweegbare brug, geïnstalleerd en in bedrijf gesteld. Hiertoe behoren ook alle seinen, camera’s en afsluitbomen op en rond de brug. De gehele brug bestaat uit vaste brugdelen in aansluiting op de landhoofden. Het beweegbare middengedeelte wordt met behulp van twee krachtige hydraulische cilinders omhoog en naar beneden gebracht. De tijdelijke brug heeft, net als de Beatrixbrug, één rijstrook per rijrichting en een vrijliggend fietspad.

Complex

Het realiseren van deze tijdelijke brug met een beweegbaar deel is een unieke en complexe gebeurtenis. Het is namelijk een zogenaamde ongebalanceerde brug. Dit betekent dat deze brug niet met behulp van een contragewicht wordt opengetrokken, maar door twee krachtige cilinders.

Dit krachtenspel maakt ook de constructie van het geheel extra gecompliceerd. Verder verzorgt de besturing- en bedieningssoftware de veilige aandrijving van het bewegingswerk, alsmede de samenwerking met de overige technische systemen op en rond de brug (zoals slagbomen en seinen).

Het modulaire aspect van de brug is bijzonder: De brug bestaat uit verschillende modules, die aan te passen zijn aan de situatie. De brug is bijvoorbeeld gemakkelijk breder of langer te maken, zodat hij ook op een andere plek kan worden ingezet. Deze tijdelijke brug zal dan ook op meer plaatsen dienst gaan doen.

Samenwerking

De provincie Noord-Holland wilde dat de vervanging van de Beatrixbrug en de verderop gelegen Kogerpolderbrug zo min mogelijk overlast voor het verkeer zou veroorzaken. Dit criterium woog zwaar in de selectie van de aannemer.

Dura Vermeer kwam als hoofdaannemer met het idee om, door het gebruik van een tijdelijke brug met dezelfde capaciteit als de bestaande brug, de hinder voor het verkeer en de omwonenden te minimaliseren. Zij ontwierpen en realiseerden de onderbouw van de brug.

SPIE ontwikkelde de besturing (hard- en software) voor de aandrijving van de brug, leverde zaken als de seinen en afsluitbomen en ondersteunde Janson Bridging in de ontwikkeling van de brug.

Janson Bridging maakte het ontwerp voor de bovenbouw van de brug, produceerde dit en stelde de brug samen met SPIE Nederland in bedrijf.

Onderhoud

De provincie Noord-Holland voert groot onderhoud uit aan de N246 en de N244, van Wormerveer tot Alkmaar. De vernieuwing van de Beatrixbrug en de Kogerpolderbrug maakt deel uit van het project. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om meteen de verkeersveiligheid en de doorstroming te
verbeteren. Bijvoorbeeld door een nieuwe rotonde, nieuwe afslagen en nieuwe fietsoversteekplaatsen aan te leggen.

De nieuwe bruggen worden naar verwachting in respectievelijk april en oktober 2019 in gebruik genomen. Volgens de huidige planning wordt eind 2019 het gehele project afgerond.

Advertisment ad adsense adlogger