Lelystad Airport heeft een LEED-Gold passagiersterminal

Lelystad Airport heeft een LEED-Gold terminal

De nieuwe passagiersterminal van Lelystad Airport is casco opgeleverd. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros bouwden deze terminal met een LEED-Gold duurzaamheidscertificering naar het ontwerp van Paul de Ruiter Architects.

De gebruikte bouwstoffen kunnen in de toekomst weer grondstoffen worden

In augustus 2017 zijn TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros gestart me de bouw van de nieuwe passagiersterminal. Begin dit jaar waren de eerste kolommen al duidelijk zichtbaar en in maart 2018 bereikte het project ook het hoogste punt van de terminal.

Spectaculaire eenvoud

Paul de Ruiter Architects ontwierp de terminal in de geest van ingenieur Lely: met minimale middelen een maximaal effect bereiken, passend in het polderlandschap.. Met het oog op de voorziene uitbreiding van de terminal is het gebouw toekomstbestendig ontwikkeld.

De passagiersterminal heeft een bruto vloeroppervlak van circa 12.000 m2. Ruim 1.200 m2 wordt ingevuld met horeca en commerciële ruimte, de bagagehallen hebben een oppervlakte van 3.000 m2, er is 7.000 m2 aan publieke ruimte gereserveerd en 800 m2 is toebedeeld aan stafruimtes.

Start inrichting terminal

Nu de terminal door TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros casco is opgeleverd, verzorgt Viggo de terminalinrichting én de toekomstige integrale dienstverlening in de terminal.

Naar verwachting wordt de nieuwe passagiersterminal van Lelystad Airport in 2020 in gebruik genomen. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros blijven betrokken op Lelystad Airport. Voor de komende 15 jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van het nieuwe terminalgebouw.

LEED

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is een evaluatie- en certificeringssysteem waarmee de duurzaamheidsprestatie van gebouwen bepaald kan worden. Met de bouw van de passagiersterminal werden diverse maatregelen genomen om dit duurzaamheidscertificaat te behalen. Bij de ontwikkeling van de terminal is het materiaalgebruik duurzaam, minimaal en demontabel. Er zijn materialen toegepast die het milieu zo min mogelijk belasten.

De houten draagconstructies in de hal en de terminals zijn hierbij een belangrijk element. Ook kunnen bouwstoffen in de toekomst weer grondstoffen worden, door het gebruik van geprefabriceerde materialen en demontabele knooppunten in de constructie. Tot slot wordt het een energiezuinig gebouw met een slimme, compacte klimaatinstallatie die inspeelt op veranderende omstandigheden en de stromen van passagiers.

Advertisment ad adsense adlogger