De groene weg van Ecoleon

De groene weg van Ecoleon

Sinds 1 april 2015 heeft de Leeuwenstein Groep er een vierde werkmaatschappij bij: Ecoleon. Behalve de infra-activiteiten van Van Doorn Geldermalsen, de verkeersmaatregelen van Dover en de groenvoorzieningen van Signa Terra, wil het familiebedrijf uit Geldermalsen hiermee een brugfunctie gaan vervullen tussen private partijen en overheden enerzijds en de wereld van de duurzame producten en diensten anderzijds.

Aangeschoven is Robert van Doorn, telg van de Van Doorn familie en één van de initiatiefnemers van Ecoleon. Hij legt uit hoe het allemaal begon. ‘We waren bezig met de afronding van ons strategisch ondernemingsplan richting 2018, één van de speerpunten daaruit is het vergroten van onze toegevoegde waarde en meer vanuit de klant te leren denken. Daarop besloten we dat we meer aan business-to-business activiteiten wilden doen en één van de mogelijkheden die we zagen was het verzorgen van civiele werkzaamheden voor bijvoorbeeld laadpaalproducenten. Bij het doen van marktonderzoek kwamen we er echter al snel achter dat er nog een wereld te winnen was in deze verduurzamingsmarkt als het gaat om het bij elkaar brengen van de vraag van de klant en het actuele aanbod. Daarom besloten we om een stap verder te gaan en niet alleen ons te richten op civiele werkzaamheden binnen deze markt, maar om het gat wat wij zagen daadwerkelijk op te vullen en zo onze toegevoegde waarde te vergroten. Dat was het begin van Ecoleon.

Definieer duurzaam

Wat is duurzaam? Veel bedrijven willen graag duurzaam worden of zijn. Er zijn certificaten die de duurzaamheid van een bedrijf moeten ‘bewijzen’. Zo is de Leeuwenstein Groep sinds 2012 ISO14001 gecertificeerd. Middels een structureel milieuzorgsysteem worden jaarlijks duurzaamheidsbeleidsdoelstellingen vastgesteld door het management en geïmplementeerd.

Maar daarmee is de race nog niet gelopen. Want hoe breng je duurzaamheid nu echt in de praktijk? Wat zijn nu duurzame producten of ontwikkelingen waarbij je als bedrijf wilt aansluiten? Die bij je passen? Het kost veel meer dan alleen een certificaat om hier een goed antwoord op te vinden. Daar komt Ecoleon om de hoek kijken….”

Abstract

Met alleen het verkrijgen van het ISO 14001 certificaat is de race dus niet gelopen. De Leeuwenstein Groep ondervindt dat zelf, maar ziet dit ook rondom haar heen bij andere bedrijven. Robert van Doorn legt uit: ‘Het lastige van een milieuzorgsysteem is dat duurzaamheid de gehele bedrijfsvoering raakt, maar er in zekere zin ook buiten staat. Het is abstract, kost veel tijd en de perceptie is nog altijd dat duurzaamheid vooral geld kost. Er is een hele wereld aan product­innovaties en technologische ontwikkelingen die ten gunste komen aan het containerbegrip ‘duurzaamheid’, maar bepaal maar eens welke geschikt zijn voor jouw bedrijfsdoelstelling. Veel ondernemers hebben daar geen tijd voor. Met Ecoleon gaan we voor de markten waar we nu actief zijn, dus infrastructuur, groenvoorziening en verkeer, de duurzaamheidsslag echt maken door de ‘groene weg’ mogelijk te maken.’

People, Planet, Profit

Duurzaamheid levert geld op, mits je het goed aanpakt. Dat is de boodschap van Ecoleon. Als de drie P’s in balans zijn, is duurzaamheid echt rendabel. Daartoe gaat Ecoleon samenwerkingsverbanden aan met de meest innovatieve partijen in de markt. Met Ecotap uit
Boxtel bijvoorbeeld, een van de toonaangevende fabrikanten van elektrische laadzuilen. Robert van Doorn vertelt enthousiast: ‘Wij hebben bewust gekozen voor een bedrijf dat de beste laadpalen fabriceert die er op dit moment verkrijgbaar zijn, met de meest innovatieve technologieën. Ecoleon heeft niet de ambitie om zelf die laadpalen te gaan maken. Wij merken wel dat veel bedrijven worstelen met de gedachte over hoe ze hun bedrijfsvoering duurzamer kunnen maken. Ze moeten er ‘iets’ mee, maar weten niet wat. Door samen te werken met de beste partijen, door onze kennis van de problematiek waar onze opdrachtgevers mee kampen en onze kennis van de duurzaamheidsmarkt kan Ecoleon echt toegevoegde waarde bieden.’

Verdienmodel

Nu we er toch zijn, vragen we Robert van Doorn maar meteen of duurzaamheid wel rendabel kan zijn. Hoe werkt dat bij laadpalen bijvoorbeeld? Die kosten toch alleen maar geld aan stroom en onderhoud? Robert van Doorn: ‘Bedrijven zijn vaak grootverbruikers, dus die betalen een veel lagere kWh-prijs dan wij thuis betalen. De prijs die doorberekend wordt aan degene die tankt, ligt ook hoger. Dat verschil mogen bedrijven houden. Een voorbeeld: Ecotap heeft palen geplaatst bij verschillende Van der Valk hotels. Binnen een paar weken werden ze gebeld met de vraag om meer palen te plaatsen, omdat die gewoon geld opleveren.’

Try-outs

Ecoleon gaat duurzame producten, zoals een laadpaal, aanbieden binnen een breder concept van vergroening van de infrastructuur en buitenruimte. Het gaat niet zozeer alleen om het leveren van laadpalen, maar wel om het adviseren over verduurzaming op maat: om het meedenken met klanten over behoeftes en wensen Om die goed in kaart te brengen en om het business model scherp te krijgen, heeft Ecoleon verschillende try-out gesprekken gevoerd met meerdere bedrijven. Hij vertelt: ‘Die gesprekken waren heel leerzaam en vooral inspirerend. Wij hebben natuurlijk heel veel kennis van infrastructuur en buitenruimte. Onze opdrachtgevers worstelen echt met die verduurzaming. Hoe pak je het aan? Waar begin je? Wat past bij ons? Dat soort vragen. Daar kan Ecoleon echt waarde toevoegen én besparingen realiseren.’

Besparing

Die besparing zit aan twee kanten, volgens Robert van Doorn. ‘Je kunt een besparing puur op een product hebben, zoals in het geval van een laadpaal die zelf geld genereert. Maar er is ook een besparing mogelijk in de vorm van het uitbesteden van uren en mankracht om bepaalde beleidsdoelstellingen in het kader van verduurzaming in te vullen en vorm te geven. Bedrijven hoeven daar dus niet zelf de mensen en middelen voor vrij te maken. Het liefst presenteren wij uitgewerkte duurzaamheidsvoorstellen die volledig zijn afgestemd op de beleidsdoelstellingen en die bedrijven dus zo kunnen implementeren.’

Innovatiekracht

Zoals gezegd, Ecoleon is actief sinds 1 april. Robert van Doorn is enthousiast over de vliegende start die de nieuwste werkmaatschappij van de Leeuwenstein Groep momenteel maakt: ‘Er is geen sector in Nederland waar de gezamenlijke innovatiekracht zo laag is als in de bouw. Veel partijen houden hun kennis en kunde nog teveel voor zichzelf. Wij geloven juist dat je, gesteund door deskundige partners, ervaring en kennis zo veel mogelijk moet delen. Dat zorgt voor meer slagkracht in duurzaamheid. En dat is de beste brandstof die we kunnen gebruiken voor onze groene weg!’

Laageinde 15a
4191 NR Geldermalsen
T 0345 820391
www.ecoleon.nl

Advertisment ad adsense adlogger