Geluidsschermen van TOPklasse

Geluidsscherm-A8-coentunnel-trace-combinatie

Hij is er al bij sinds 1989, toen de markt van geluidsschermen nog in de kinderschoenen stond. Jaap van de Werfhorst begon als analoog tekenaar en richtte uiteindelijk WTOP Infra op in 2001. De ontwikkeling van geluidsschermen heeft door de jaren een grote vlucht genomen. Bouw en Uitvoering sprak met hem, onder andere over het belang van standaardisatie in de opbouw van tekeningen, berekeningen en rapportages.

Eerst een korte introductie. WTOP Infra is een onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau dat op projectbasis het ontwerp, de ontwikkeling, de technische uitwerking en het projectmanagement van utiliteits- en infrastructurele werken uitvoert. Een belangrijke specialisatie voor WTOP Infra is de kennis op het gebied van geluidsbeperkende voorzieningen, zoals geluidsschermen. Daarbij kan het hele traject worden ingevuld, van haalbaarheidsstudie tot directievoering. WTOP Infra is ISO 9001 gecertificeerd.

Samenwerking

Het bedrijf uit Nunspeet werkt voor aannemersbedrijven, (semi)overheid, nutsbedrijven, architecten- en ingenieursbureaus. Jaap van de Werfhorst licht toe: ‘Wij hebben de expertise en de ervaring om het ontwerp te maken, maar ook het volledig uitwerken van een ontwerp tot uitvoerings- en productietekeningen nemen we voor onze rekening. Design & Build en System Engineering zijn voor ons geen vreemde begrippen. Het belangrijkste daarbij is onze nauwe samenwerking en open communicatie met zowel de opdrachtgevers als met de partners in het veld. Doordat we in het verleden veel opdrachten hebben uitgevoerd voor de overheid, kennen we hun behoeftes en spreken we hun taal. Hierdoor kunnen we als middelgroot adviesbureau de verantwoordelijkheid voor dergelijke klussen ook aan. En geeft dit ons ook een sterke positie in de markt.’

Traject

Over de wijze waarop zo’n traject wordt opgepakt door WTOP Infra, zegt Jaap van de Werfhorst: ‘Het idee ligt er meestal al. Binnen die visie gaan wij aan het optimaliseren, zoekend naar een evenwicht tussen esthetiek, tijd, kosten en (uitvoerings)technieken. Daarbij zoeken onze engineers ook heel bewust de samenwerking op met de betrokken partijen, zodat het ontwerp zo veel mogelijk tot zijn recht komt, maar ontwikkelingen, technische uitwerking, uitvoering en dergelijke niet naar de achtergrond verdwijnen. Hiermee garanderen wij dat alle eisen en functionaliteit worden geïntegreerd in het ontwerp.’

Beheersbaar

Die eisen zijn voor elk project anders. Aan WTOP Infra de taak om de eisen aan omgeving en ontwerp op deskundige wijze te integreren in een efficiënte oplossing. Jaap van de Werfhorst licht toe: ‘Om te beginnen worden bouwtijden steeds korter. Het is dus zaak om zaken beheersbaar te houden. Dat doen we onder andere door geluidsschermen zoveel mogelijk te prefabriceren, zodat we zo weinig en zo kort mogelijk op locatie hoeven te zijn, wat een minimum aan hinder en overlast oplevert.’

Met deze ontwikkeling van geprefabriceerde geluidsschermen wordt het des te belangrijk dat het ontwerp tot in de kleinste details klopt. Met de bestaande programma’s en methoden wil het nog wel eens problematisch zijn om aan te tonen dat voldaan wordt aan de (akoestische) eisen en richtlijnen, onder andere de GCW2012 en de Europese norm CE 14388. WTOP Infra hanteert specialistische methoden en rekenmodellen die het mogelijk maken om snel en efficiënt een analyse te maken. Daarbij koppelen wij de eisen en dergelijke direct aan onze 3D tekeningen. Zo wordt niet alleen de aantoonbaarheid van eisen ten aanzien van het ontwerp, maar ook onze werkwijze heel inzichtelijk.

Standaardisatie

Om te zorgen dat een project beheersbaar blijft, is het verder zaak dat betrokken partijen dezelfde taal spreken. Dat de uitwisseling van ideeën en technische informatie op hetzelfde ‘niveau’ plaatsvindt. Hiervoor maakt WTOP Infra gebruik van de NLCS-tool, een belangrijke CAD standaard voor GWW tekeningen. Jaap van de Werfhorst legt uit: ‘Met deze tekenstandaard krijg je meer eenheid in je tekeningen. Dat biedt voordelen voor opdrachtgevers en opdrachtnemers. Zo kan er sneller getekend worden volgens een eenduidige structuur, vindt er een efficiënte uitwisseling plaats van tekeningen en komen er geen beheerkosten bij van een eigen tekenstandaard. Verder zorgt de tool voor kortere inwerktijden en dus meer flexibilitiet bij tijdelijk personeel. Tot slot wordt hiermee een geautomatiseerde verwerking mogelijk van As-built naar beheersystemen.’

BIM

Ook de opkomst van Building Information Modeling (BIM) heeft invloed op het ontwerp- en bouwproces, vindt Jaap van de Werfhorst: ‘Wat je ziet, is dat met de opkomst van BIM steeds meer informatie in het ontwerpproces kan worden meegenomen, bijvoorbeeld planning en hoeveelheden. Door deze informatie heel vroeg in het proces mee te nemen in het ontwerp, kunnen fases in een Design & Build project steeds verder inzichtelijk in elkaar geschoven worden. Hiermee win je tijd en dus geld, maar dan moet het wel goed gebeuren.’ De engineers van WTOP Infra maken gebruik van de nieuwste tekenprogramma’s, zoals Civil 3D, Revit, 3ds Max Design en Autocad, om ideeën om te zetten in ontwerpen. Ook werkt WTOP Infra met 3D modellen waaraan informatie gekoppeld wordt. Dit zorgt voor overzicht en inzicht bij alle betrokken bouwpartijen.

Transparant en snel

De ontwikkelingen in de bouw volgen elkaar in een behoorlijk rap tempo op, zo constateert Jaap van de Werfhorst tot slot. ‘Wij merken dat bouw­tijden en bouwprocessen steeds ­korter worden. “Als ingenieurs- en adviesbureau worden wij daardoor gedwongen om sneller, slimmer, efficiënter en transparanter te werk te gaan. Dat is een enorme uitdaging, maar levert ons ook veel op. Vooral erkenning en waardering van onze opdrachtgevers. En dat is toch waar we het voor doen.’

Galvaniweg 10
8071 SC Nunspeet
T 0341 25 00 78
F 0341 26 36 46
www.wtop-infra.nl

  • Ontwerp en engineering bovenbouw Coentunnel A10/A8 in opdracht van bouwcombinatie Dura Vermeer en Redubel
  • Ontwerp, engineering geluidsscherm A59 Heusden in opdracht van Redubel
  • Totaalvisie geluidsschermen in en om Utrecht
  • Geluidsscherm Beuningse Plas, Beuningen in opdracht van Holland Scherm
  • Geluidsscherm Amersfoort, afslag De Hoef in opdracht van Dura Vermeer
  • Hittebestendige tunnelbakbekleding A4 in opdracht van Kamplacon
  • Groot onderhoud fietsbruggen in Lelystad in opdracht van Van Campen Industries
Advertisment ad adsense adlogger