Onderzoek: Meisjes positiever over techniek

Onderzoek: Meisjes positiever over techniek

In 2020 is Wetenschap & Techniek verplicht op iedere basisschool in Nederland. Rotterdam helpt basisscholen dit te bereiken en deed ter voorbereiding onderzoek naar de houding van kinderen ten aanzien van techniek. Techniekcoach René Schrammeijer is betrokken bij het project. Zijn advies: “Laat kinderen zien wat je allemaal met techniek kunt doen.”

De resultaten van het onderzoek zijn opmerkelijk. Zo zit er een duidelijk verschil in de beleving van techniek tussen jongens en meisjes en tussen leeftijden. In groep 3/4 wordt techniek nog heel breed bekeken, terwijl kinderen in groep 7/8 bij techniek voornamelijk aan elektriciteit denken. In het bijzonder zijn meisjes in groep 7/8 veel minder positief over techniek dan jongens én jongere meisjes.

Belevingswereld van kinderen

Verder blijkt dat kinderen een techniekles leuk vinden als zij zelf aan de slag mogen. En dat je techniek interessant maakt door het te benaderen vanuit de verschillende belevingswerelden van kinderen. Aan het onderzoek deden meer dan 200 kinderen mee van tien verschillende Rotterdamse basisscholen.

Verwachtingen bevestigd

René Schrammeijer is betrokken bij het project en kan zich vinden in de resultaten. Als techniekcoach heeft hij veel ervaring met het ondersteunen van basisscholen bij de ontwikkeling van Wetenschap & Techniek. De gemeente Rotterdam heeft hem gevraagd voor de adviesgroep. “Het onderzoek bevestigt mijn verwachtingen. Het onderschrijft de manier van werken van de techniekcoaches”, zegt hij.

Techniek laten zien

Dat oudere kinderen en meisjes hun enthousiasme voor techniek verliezen, komt volgens Schrammeijer doordat de lessen niet goed laten zien wat techniek is. Hij verwacht dat de houding positiever blijft als je de maatschappelijke relevantie van techniek benadrukt en het breder trekt. “Voor meiden is creatieve expressie bijvoorbeeld heel belangrijk. Laatst gaf ik een les over magnetisme, en de meiden vonden het heerlijk dat ze de ruimte kregen om figuurtjes te maken met magneten en moertjes.”

Afwisselende lessen

Ook afwisseling is van belang als je kinderen blijvend wil enthousiasmeren voor techniek. Zelf geeft Schrammeijer negen uur per week techniekles op verschillende locaties van een een school in Rotterdam en verzint elke keer weer iets nieuws. “Ik zie hoe enthousiast kinderen daarvan worden. Ze willen aan het einde van de les alweer weten wat we de week erna gaan doen!”

W&T-wijzer

De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels aangeboden aan alle basisscholen in Rotterdam. Met een oude Amerikaanse schoolbus heeft de gemeente het onderwerp op de agenda gezet. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een online platform (www.wtwijzer.org) waar alles op het gebied van Wetenschap & Techniek in het basisonderwijs in Rotterdam zal worden gebundeld.

Advertisment ad adsense adlogger