Kademuren Amsterdam vanaf water aangepakt

Kademuren Amsterdam aangepakt vanaf het water

Sweco tekende samen met Combinatie Midden Delfland, Oosterhof Holman en Strackee, een innovatiepartnerschap met de gemeente Amsterdam voor het vernieuwen van de kademuren in de historische binnenstad.

Het consortium gaat de kademuren stapsgewijs in kleine vakken vernieuwen vanaf het water

De gemeente Amsterdam heeft meer dan zeshonderd kilometer aan kademuren in eigendom, waarvan 205 kilometer gefundeerde kademuurconstructie. Vooral in de drukke, historische binnenstad zijn veel kwetsbare kades, die vaak meer dan honderd jaar oud zijn.

De kademuren zijn aan het einde van hun levensduur en de kades worden zwaarder belast dan waar ze oorspronkelijk voor ontworpen zijn. Daarom moeten ze worden vernieuwd. Omdat het om een groot aantal kilometers gaat, vraagt dat om slimme, duurzame en efficiënte oplossingen.

Vijf meter per keer

Het unieke aan de oplossing van Sweco, Combinatie Midden Delfland, Oosterhof Holmanen en Strackee, is dat stapsgewijs in kleine vakken van telkens vijf meter de kade afgewerkt wordt.

Dit in tegenstelling tot de gangbare methoden voor kademuurvervanging waar de kademuur in één keer over de hele lengte van een ‘rak’ wordt vervangen. Daarbij worden alle werkzaamheden vanaf een ponton op water uitgevoerd, en wordt telkens slechts een deel van de bestaande kademuurconstructie verwijderd, waardoor de impact op de omgeving en omwonenden minimaal is.

Projectleider Stephan Laaper van Sweco: “Werkzaamheden aan vele kilometers kade in het drukke centrum van Amsterdam brengt hinder met zich mee. Met onze innovatie beperken we het aantal hinderbronnen en de duur van de hinder zoveel mogelijk. Rijbaan en trottoir blijven toegankelijk voor verkeer, woonboten hoeven mogelijk minder lang verplaatst te worden, de aanvoer van materiaal vindt over het water plaats en er is geen bouwput nodig, waardoor het risico op zettingen in de ondergrond en schade aan panden verwaarloosbaar is.”

Advertisment ad adsense adlogger