Provincie Zuid-Holland heeft de aannemerscombinatie STROOOM* geselecteerd om de Julianasluizen in Gouda te renoveren. Het sluizencomplex verbindt de Hollandse IJssel met het Gouwekanaal.
“De opdracht is om de Julianasluizen zo te renoveren dat deze de komende 50 jaar operationeel kunnen blijven”
Het sluizencomplex verbindt belangrijke knooppunten van vaarwegen in Zuid-Holland. Delen van het complex zijn aan het eind van hun technische levensduur en aan vernieuwing toe. De bouwteamfase is al gestart. De aannemerscombinatie sluit deze af in de zomer van 2025. Daarna start STROOOM met de realisatiefase die ongeveer anderhalf jaar duurt.
Moderniseren noodzaak
Het Julianasluis complex bestaat uit twee sluiskolken en vier ophaalbruggen. Modernisering van de bediening en besturing van de sluizen is noodzaak. Zo heeft het bediengebouw een upgrade nodig voor meer comfort en minder energieverbruik. Daarnaast is conservering van de bruggen en sluisdeuren vereist om het staal voor de komende jaren weer te beschermen tegen roest. Verder moeten bepaalde plekken van de sluiskolk hersteld worden door middel van betonreparaties. Tot slot legt STROOOM een fietspad om voor de verkeersveiligheid. Hierdoor is er meer afstand tussen de passerende fietsers en de bewegende delen van de brug.
Bouwteam STROOOM
Een aantal renovatiewerkzaamheden aan de Julianasluizen is vooraf voorgeschreven. Andere zijn onderdeel van de opdracht voor het bouwteam. De provincie kiest er voor om de expertise van de afzonderlijke bedrijven in de aannemerscombinatie optimaal te benutten. Men heeft de combinatie geselecteerd vanwege de beste score op samenwerkingsaanpak, technische expertise en renovatiekennis. De hinder voor de omgeving en het weg- en scheepvaartverkeer wordt zo veel mogelijk beperkt. Dat betekent dat er steeds één kolk open blijft voor scheepvaart en één oversteek toegankelijk voor het wegverkeer. STROOOM buigt zich over technische uitdagingen zoals het droogzetten van de entree van de sluis (het sluishoofd) voor het vervangen of herstellen van de rails van de roldeuren.
Duurzaam
Een belangrijk onderdeel van de opdracht is een duurzame aanpak van de renovatie. De provincie verzocht om het gebruik van nieuwe materialen en grondstoffen zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast streeft de provincie samen met STROOOM naar het toepassen van alternatieve en CO2-uitstoot besparende conserveringssystemen voor de Julianasluizen. De aannemerscombinatie onderzoekt ook de toepassing van zonnepanelen en circulaire laadpalen. Het uitgangspunt is ook een duurzame uitvoering van de renovatie door de inzet van elektrisch materieel.
Historische Julianasluizen
De Julianasluizen zijn een belangrijke schakel in het scheepvaart- en wegverkeer. De oudste sluiskolk dateert uit 1936 en is zelfs monumentaal. In 2014 kwam er een tweede sluiskolk naast de bestaande kolk om te kunnen voldoen aan de toenemende beroeps- en recreatievaart. STROOOM neemt zowel de technische uitdagingen als de eisen van monumentenzorg in acht tijdens de renovatie van het complex.
* De aannemerscombinatie STROOOM bestaat uit BAM Infra Nederland, Equans en Demako.
Bron en beeld: BAM.