A16 tikt de A20 aan

Viaduct A16 Rotterdam tikt de A20 aan

Wie over de snelweg A20 vanuit Gouda naar Rotterdam of verder naar Hoek van Holland gaat, passeert het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein. Over dit verkeersknooppunt wordt sinds eind 2021 een viaduct in delen door de lucht geschoven. Het viaduct in wording tikt nu voor het eerst de A20 aan.

“Om de paar weken komt er een nieuw deel bij voor het viaduct over de A16”

Het viaduct maakt onderdeel uit van de nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg A16 Rotterdam. Het verkeer op de A20 rijdt tijdens het schuiven van het viaduct gewoon door. Omdat het schuiven met 2,5 m per uur zeer langzaam gaat, merkt de weggebruiker er tijdens het rijden niets van.

Een felblauwe stalen lanceerneus hangt op dit moment in de lucht boven de hoofdrijbaan van de A20, met daarachteraan inmiddels tien delen wegdek met een totale lengte van 240 m. Het viaduct tikt nu de hoofdrijbaan van de A20 richting Hoek van Holland aan.

Elke paar weken komt daar aan de achterkant een nieuw deel bij. In totaal wordt er per rijrichting 400 m wegdek geschoven. Eind september 2022 vindt de volgende schuif plaats en overspant niet alleen de stalen neus, maar ook het viaduct zelf de volledige breedte van de A20 richting Hoek van Holland.

Vlechten, storten en afwerken

Aan de noordkant van het Terbregseplein worden steeds betonnen wegdekdelen van ongeveer 25 m lang gemaakt. Eerst wordt het staal van het wegdekdeel gevlochten, vervolgens wordt het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats.

Nadat een wegdekdeel is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden. De wegdekdelen worden één voor één achter de lanceerneus vastgemaakt. Het schuiven gebeurt over de blauwe hulpconstructie naast de pijlers.

Hinder beperken

Een voordeel van deze bouwmethode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. De stalen neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld.

Een ander belangrijk voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om het viaduct te kunnen bouwen.

Werkzaamheden

Eind 2023 moet het schuiven klaar zijn. We werken nu aan 1 rijrichting, begin 2023 beginnen we met schuiven van de andere rijrichting. Daarna zetten we de puntjes op de i en bouwen we het viaduct af door het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de vangrails.

De Groene Boog

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. Partners Freyssinet, Doka, Diepstraten en Dyckerhoff zetten hun specifieke kennis in voor een succesvolle lanceeroperatie van het viaduct bij Terbregseplein.

Lees meer over het project op de projectpagina A16 Rotterdam.

Foto: Jorrit Lousberg

Advertisment ad adsense adlogger