Veel meer laadpalen in parkeergarages

Veel meer laadpalen in parkeergarages

Er komen meer laadpunten voor elektrische auto’s in parkeergarages. Dat hebben demissionair staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en het platform voor parkeren (Vexpan) afgesproken.

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpalen of -punten in parkeergarages zijn

Er zijn in Nederland zo’n vierhonderd parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Uit onderzoek van Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten, blijkt dat er veel kansen zijn om dat te verbeteren. Betere kennisdeling en een heldere doelstelling kunnen helpen om ervoor te zorgen dat elektrische rijders in elke parkeergarage terecht kunnen.

André Wielaard, voorzitter van Vexpan: “We willen dat parkeergarages voor alle automobilisten een aantrekkelijke optie zijn, nu en in de toekomst. Ook voor mensen met een elektrische auto dus. We gaan daarom actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren”.

Aanpak

Concrete doestelling die de betrokken partijen hebben vastgeleggd is dat er in 2025 bij gemiddeld vijf procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld tien procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is.

De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.

(Lees verder onder de foto.)

Slimme inrichting

Als onderdeel van de afspraken gaan experts, garagebeheerders en gemeenten samenwerken om laadpunten zo slim mogelijk te plaatsen in de garages. Het parkeren van elektrische auto’s in garages brengt niet meer, maar wel andere risico’s met zich mee dan het parkeren van brandstofauto’s, zo blijkt uit recent onafhankelijk onderzoek.

Het goed inrichten van parkeergarages kan de veiligheid verder vergroten. De betrokken partijen zijn daar actief mee aan de slag. Zo hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan eerder al een kennisdossier over infrastructuur en brandveiligheid in parkeergarages opgesteld.

Goede stap

Demissionair staatssecretaris Van Veldhoven noemt de afspraken een goede stap: “Als je met de auto op pad bent is parkeren in een parkeergarage vaak een goede optie. Hoe fijn is het dan als je je auto makkelijk kwijt kunt en de batterij na je afspraak weer vol zit. Met deze afspraken komt dat een stap dichterbij. Dat geeft zekerheid en comfort.”

Lees ook: Slimme laapalen in Rotterdamse parkeergarages

Advertisment ad adsense adlogger