‘De bouwvakker krijgt te weinig waardering’

‘De bouwvakker krijgt te weinig waardering’

Maar liefst 64 procent van de Nederlanders vindt dat bouwvakkers te weinig waardering krijgen vanuit de samenleving. Zo blijkt uit onderzoek*. De bouwvakker krijgt te weinig waardering.

Waardering: Met alleen meer salaris en tijd maak je het beroep niet aantrekkelijker

Van alle ondervraagden stelt 46 procent dat bouwvakkers een hoger salaris verdienen en 48 procent vindt dat werknemers in de bouwsector meer vakantiedagen moeten krijgen.

Ondanks dat het grootste gedeelte van de Nederlanders graag meer waardering zou zien voor bouwvakkers, zegt 27 procent begrip op te kunnen brengen voor jonge ouders die niet willen dat hun kind bouwvakker wordt. Veertien procent van de respondenten denkt zelfs dat het beroep binnen een aantal generaties uitsterft.

Personeelstekort

“De bouwsector heeft de afgelopen jaren te kampen met een stevig personeelstekort”, zegt Ibrahim Agdere van Offerteadviseur. “Door een gebrek aan bouwvakkers zijn zelfs hele projecten stil komen te liggen. Met alleen meer salaris en tijd maak je het beroep echter niet aantrekkelijker voor jongeren. Wij pleiten daarom voor een gerichte inzet vanuit de overheid om meer aanwas en draagvlak voor bouwvakkers te creëren.”

Negatief imago

Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen een somber toekomstperspectief, maar ook een negatief imago, bouwvakkers parten speelt. Zo zegt 43 procent van de ondervraagden zich weleens te ergeren aan onfatsoenlijk gedrag van bouwvakkers..

Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders associeert bouwvakkers daarnaast met een ongezonde levensstijl. Agdere: “Het beeld dat de meeste mensen van bouwvakkers hebben, is niet alleen verkeerd, het is ook ronduit schadelijk voor de toekomst van de bouwsector. Het is tijd voor een charmeoffensief vanuit de bouwvakkers. Niet alleen om de bovenstaande vooroordelen weg te nemen, maar ook om aan jongere generaties te laten zien dat de bouw een interessante toekomst biedt.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Offerteadviseur onder 1.070 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Bij de selectie van de respondenten is rekening met gehouden met representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en provincies.

*Bron: Offerteadviseur

Advertisment ad adsense adlogger