De race naar Monte Carlo

Monte Carlo

Co-creatiesessie Jonge Geesten, 16 april jl. in het Duinhuis te Bergen aan Zee

Het circuit van Monaco is een stratencircuit in het prinsdom Monaco. In de volksmond aangeduid als het circuit van Monte Carlo. Dit omdat het grotendeels door deze wijk loopt. Eén keer per jaar wordt hier de Formule 1 Grand Prix gehouden. Diverse vertrekpunten leiden naar het eindpunt: Monte Carlo. Een metafoor voor de weg naar een goed opdrachtgeverschap in onder andere de bouw volgens deelnemers aan de co-creatiesessie ‘De kunst van het opdracht geven’. De sessie werd georganiseerd voor Jonge Geesten in samenwerking met het Opdrachtgeversforum.

In het voorjaar 2012 verscheen in Bouw & Uitvoering een artikel over Jonge Geesten: opdrachtgevers, opdrachtnemers, adviseurs en toeleveranciers die ongeacht leeftijd, generatie en cultuur het verschil willen maken in de bouw. Dit doen zij door kennis, actualiteiten en trends met elkaar uit te wisselen. Jonge Geesten is een initiatief uit 2009 van de Nieuwbouw, Trainees en Baanbrekers in de Bouw. Initiatiefnemer is Maurice van Rooijen, account manager Business Strategy bij Movares. Sinds 2009 zijn er zes evenementen georganiseerd. Het laatste – Schoonheid van de Bouw – belichtten we in genoemde editie.

Radicale omslag

Van Rooijen ging echter door, samen met mensen om hem heen die hem inspireerden en dat nog steeds doen. Hij vertelt: ‘De sessies met Jonge Geesten waren mooi. Maar ik bleef me afvragen hoe we voor een radicale omslag in de bouw kunnen zorgen.’ Van Rooijen verdiepte zich in het co-creatieproces. Hij legt uit: ‘In een dergelijk proces zitten mensen met verschillende achtergrond en kennis bij elkaar. Daar komen de mooiste ideeën uit. Wat brengt het op? Wanneer je het altijd met elkaar eens bent, dan is er één overbodig.’ Via professor Mariëlle Heijltjes van Universiteit Maastricht kwam Van Rooijen vervolgens in aanraking met het boek Theory U van Otto Scharmer. Een boek over persoonlijk leiderschap met als kernvraag: Hoe kan ik als mens een volstrekt eigen bijdrage leveren aan de maatschappij die tegelijkertijd aansluit bij wat de omgeving echt nodig heeft? Het gaat om een nieuwe manier van zien.

Lees verder in editie 3-2013

Advertisment ad adsense adlogger