In Geldermalsen is WattHub, het eerste snellaadplein voor zwaar materieel ter wereld geasfalteerd. Men gebruikte hiervoor een geheel elektrische asfaltset, waarmee een volledig circulair asfaltmengsel werd aangebracht.
“Dura Vermeer zet voor het eerst volledige elektrische asfaltset in op snellaadplein WattHub”
Snellaadplein WattHub voor elektrische vrachtwagens
Het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg heeft de ambitie om volledig emissievrij te werken. Om deze reden heeft bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Dura Vermeer, Ploegam en Van Oord, samen met partner Betuwewind, onder de naam WattHub, een snellaadplein gerealiseerd.
Hier kunnen voortaan elektrische vrachtwagens en de accu’s voor zware bouwmachines met groene stroom opgeladen worden. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lokaal opgewekte duurzame energie, zoals zonne- en windenergie, waardoor het energienet niet belast hoeft te worden.
Eerste snellaadplein ter wereld
Barend Klijn, contractmanager WattHub: “Een dergelijk snellaadplein bestond nog niet, dit is het eerste ter wereld. We hebben daarom als bouwcombinatie de handen ineengeslagen en het zelf ontwikkeld, tussen de windmolens en zonnepanelen. Het mooie is dat het laadplein straks toegankelijk is voor iedereen en dus een belangrijke rol in de transitie naar een duurzamere bouw- en transportsector speelt.”
Elektrische asfaltset
Nog een unicum is dat voor het eerst de elektrische asfaltset van Dura Vermeer in zijn geheel is ingezet op een project. De set bestaat uit een 9-tons tandemwals en elektrische asfaltspreidmachine (V1800-3i), een 10-tons elektrische statische wals, een 2,5-tons elektrische tandemwals, een kleine elektrische spuitwagen en een volledig emissievrije schaft-pakwagen. De machines werken op wisselbare batterijpakketten en kunnen zodoende een volle werkdag ingezet worden.
Circulair asfalt
Voor het terrein van WattHub is gekozen voor het volledig circulaire asfaltmengsel Circularpave, dat onder andere bestaat uit bitumen uit gerecyclede dakbedekking van Roof2Road. Deze keuze alevert een CO2-reductie op van 25% voor de onder- en tussenlagen en circa 60% voor de deklagen.
Doen
Wendeline Besier, van Dura Vermeer Divisie Infra: “Dura Vermeer gaat ‘op naar Net Zero’. In 2030 moet onze CO2-uitstoot gehalveerd zijn en in 2050 moet de teller zelfs naar nul. Dit is een behoorlijke opgave, die we alleen gaan bereiken door er niet alleen over te praten, maar het ook écht te doen.”
Snellaadplein WattHub voor elektrische vrachtwagens volledige elektrische geasfalteerd.