Technologie oplossing onderhoud infrastructuur

‘Technologie is de oplossing voor onderhoud van Nederlandse infrastructuur’

Demissionair minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft een online werkbezoek gebracht aan het gemaal in IJmuiden en het gemaal- en sluizencomplex in Eefde.

“Technologie is de oplossing voor onderhoud van Nederlandse infrastructuur”

Rijkswaterstaat en de technologische industrie, vertegenwoordigd door ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME en World Class Maintenance (WCM) werken hier aan een effectieve en duurzame manier van het onderhouden van de sluizen en het gemaal door ‘slim onderhoud’.

Via het fieldlab CAMINO wordt in IJmuiden en Eefde geëxperimenteerd met nieuwe manieren van onderhoud. ‘Slim onderhoud’ wordt onder andere gedaan door het aanbrengen van sensoren op infrastructurele werken, waarmee het functioneren van bijvoorbeeld bruggen en sluizen gemonitord kan worden en falen van systemen kan worden voorkomen. Slim onderhoud streeft naar honderd procent voorspelbaarheid, waarbij onderhoud precies op tijd wordt uitgevoerd om storingen te voorkomen.

Topprioriteit

Minister van Nieuwenhuizen, FME en WCM zijn het roerend met elkaar eens dat samenwerking het keywoord moet zijn. “De inzet van technologie heeft topprioriteit als het gaat om het onderhouden van de Nederlandse infrastructuur,” zei Van Nieuwenhuizen.

Voor slim onderhoud vestigt de minister haar hoop op technologie, onder andere die van WCM. “De noodzaak van innovatie in de infrastructurele onderhoudssector neemt toe. Veel wegen, bruggen, viaducten en spoorlijnen zijn niet ontworpen en gebouwd op de belastbaarheid die het nu te verduren heeft. Om deze onderhoudspiek op te vangen is slim onderhoud zeer kansrijk”, aldus Van Nieuwenhuizen.

PPS

“Innovatie moet voortaan altijd een publiek-private samenwerking zijn. Er moet vanaf het begin samen opgetrokken worden als het gaat om toepassing van innovatieve technieken en regelgeving moet vanaf het begin meegenomen worden”, vulde FME- voorzitter Ineke Dezentjé aan.

Henk Akkermans van WCM benadrukte dat conditie gestuurd onderhoud preventief werkt en ‘bakken met geld’ bespaart. De minister heeft tijdens het werkbezoek ook de FME visiedocumenten over de toekomst van de mobiliteit in Nederland in ontvangst genomen. Hierin wordt aangegeven hoe met het toepassen van innovatieve technologieën, de mobiliteit- en infrasector slimmer en duurzamer kan worden.

Download Position paper Slimme mobiliteit
Download Position paper Duurzame mobiliteit
Download Position paper Nieuwe mobiliteit

Bijschriften
Foto boven: burg over de Maas bij Mook.
Foto onder: Minister van Nieuwenhuizen.

Advertisment ad adsense adlogger