Voor de Noord/Zuidlijn zijn veel bijzondere bouwmaterialen gebruikt. Op dit moment wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van de tunneltruck. De tunneltruck is specifiek voor de Noord/Zuidlijn ontwikkeld en voert het materiaal aan zodat er ondergronds verder kan worden gebouwd.
Voorheen was er in de tunnels een hoofdrol weggelegd voor de pavermachines, in de toekomst zullen de tunnelvoertuigen de hoofdrol krijgen.
specifiek voor Noord/Zuidlijn
De tunneltruck kwam niet zomaar tot stand. De ontwerper (Jesper de Vette) geeft aan dat er een grondig creatief proces aan vooraf ging om tot dit eindresultaat te komen. Allereerst was het idee om (lange) vrachtwagens in te zetten. Echter bleek dit niet mogelijk omdat de tunnel te smal is hiervoor.
De huidige tunneltruck kan worden bestuurd met een afstandsbediening, dit heeft als voordeel dat er tot op de centimeter nauwkeurig kan worden gemanoeuvreerd. Daarbij heeft de machine acht wielen, al deze acht wielen hebben de mogelijkheid om 360 graden te draaien. Ook is het mogelijk met de tunneltruck op het spoor te rijden.
Elektrisch
De tunneltruck rijdt in de tunnel zo’n 10 km per uur. De voertuigen (waarvan er nu drie ontwikkeld zijn) rijden gemiddeld vier ritten per dag in acht uur. De voertuigen doen er heen en weer twee uur over, inclusief het bevoorraden van de voertuigen. Ten slotte rijden de voertuigen elektrisch, waardoor omwonenden geen last hebben van uitlaatgassen.