Zonnepanelen ontwikkelen die zo dun zijn dat ze veilig op het wegdek kunnen worden geplakt. Rijkswaterstaat en BAM Infra zijn er volop mee bezig en voeren nu tests uit op de rijksweg.
De behuizing bestaat uit een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer
BAM Infra en Rijkswaterstaat werken hiervoor samen met de Franse leverancier Wattway. Uiteindelijk werd de behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer.
“Omdat het zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder te frezen”, aldus innovatieadviseur Ad van ‘t Zelfde van BAM Infra. Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. “We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.”
Vluchtstrook A2
Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Nu begint er een tweede proef, ditmaal op een rijksweg: op een vluchtstrook van de snelweg A2.
Van ‘t Zelfde: “We zijn blij dat nu ook Rijkswaterstaat wil investeren in deze duurzame techniek en haar wegennetwerk beschikbaar wil stellen. Ze spelen zo een onmisbare rol in de doorontwikkeling.”
400.000 huishoudens
De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab.
Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is twintig miljoen vierkante meter vluchtstrook rijk. Zou dat compleet zijn ‘belegd’, dan kun je jaarlijks wel vierhonderdduizend huishoudens van stroom voorzien.
Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over vijf tot tien jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.
Wattway is onderdeel van de Weg van de toekomst die Rijkswaterstaat samen met partners tijdens de Innovation Expo op 4 oktober 2018 laat zien.