Brancheorganisatie CUMELA Nederland

Jan Maris

Jan Maris, algemeen directeur van brancheorganisatie CUMELA Nederland

‘We zijn niet voor een gat te vangen’

‘Het gaat in de Cumelasector nog relatief goed in deze tijd van crisis. Onze ondernemersgroep is van huis uit gewend zich niet voor één gat te laten vangen. Valt activiteit één stil, dan hebben we de cultuur daar niet op gefixeerd te zijn. Altijd is er nog een activiteit twee en drie. Deze houding zit in onze genen’, aldus Jan Maris, algemeen directeur van brancheorganisatie CUMELA.

CUMELA is de brancheorganisatie voor de Cumelabedrijven in Nederland. Bedrijven die actief zijn in de cultuurtechnische werken en grondverzet, meststoffendistributie en agrarisch loonwerk1. Jan Maris legt uit: ‘Onze leden zijn allemaal ondernemers die iets hebben met mobiele machines én met werken in, op of met grond.’ Vooral na de Tweede Wereldoorlog heeft de branche een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De mechanisatie nam enorm toe. Maris: ‘Neem bijvoorbeeld het grondverzetwerk. Vanaf de invoering van hydraulische toepassingen in de mechanisatie – waardoor er mobiele kranen op de weg kwamen – is de positie van de Cumelabedrijven enorm gegroeid.’

Horzel in de pels
‘We doen veel aan individuele advisering’, antwoordt Jan Maris op de vraag wat CUMELA voor haar leden betekent. ‘Uiteraard behartigen wij ook de sectorale belangen door lobbywerk in Den Haag. Dat varieert van het discussiëren over aanbesteding, een eigen CAO voor de sector tot het uitdiepen van arbeidsrechtelijke zaken, pensioenproblematiek en kwaliteitssystemen.’ Over laatstgenoemde kwaliteitssystemen moet Maris iets kwijt. ‘We vinden het belangrijk dat ondernemingen hier voldoende aandacht aan geven. Tegelijkertijd zijn wij ook wel een beetje de horzel in de pels van al die certificeringsinstellingen en initiatieven die door het bedrijfsleven worden genomen. Naar onze mening is men op het ogenblik ziende blind. We zijn vol van administratieve lastenverlichting. We juichen als er weer een wet is uitgekleed en leidt tot minder administratie. Echter, op hetzelfde moment zeggen we: ‘Prima, dan nemen we dit wel op in onze certificeringsinitiatieven’. Sigaren uit eigen doos weggeven, zo noem ik dit.’

Lees verder in editie 5-2012

Advertisment ad adsense adlogger