In Arnhem laden via lantaarnpalen

150 laadpalen in Arnhem geïntegreerd in lantaarnpalen

Arnhem krijgt er vanaf 2023 zo’n 150 laadlantaarnpalen bij. Alle nieuwe buurten van Schuytgraaf, het Stadhouderskwartier en de Blauwe Golven, krijgen standaard laadpunten voor elektrische auto’s, die in een lantaarnpaal geïntegreerd zijn.

“Arnhem kiest er voor om bij het ontwerp van nieuwbouwwijken de laadpalen al mee te nemen”

De aanbesteding voor de aanleg van de circa 150 laadlantaarnpalen wordt gegund aan een consortium van Dutch Charge, Heijmans Emobility en Primevest Capital Partners.

Schoon en stil vervoer

Wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić: “Deze stap past uitstekend bij onze ambitie voor meer schoon en stil vervoer in Arnhem. Steeds meer inwoners kiezen voor emmissievrij vervoer. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat ze op voldoende plekken hun elektrische auto kunnen laden.”

Door de combinatie van laadpunt en straatlantaarn, levert het ook minder straatmeubilair op. Bovendien is de stroom voor de laadpalen ‘donkergroen’: die komt van het zonnepark langs de Arnhemse Pleyroute.

Laadlantaarns

Enkele jaren geleden werden er al 22 van deze laadlantaarnpalen aangelegd in Ecowijk De Kiem. In het Uitvoeringskader Elektrisch Laden – dat in 2021 werd vastgesteld – staat dat alle nieuwbouwwijken deze laadlantaarns krijgen.

“Dit soort multifunctionele laadoplossingen is de toekomst”, zegt Michel Versteeg, ceo van Dutch Charge namens het consortium. “Door deze combinatie van lantaarnpaal en oplaadpunt wordt de openbare ruimte optimaal benut, zonder dat het verrommeling geeft. Wij leveren zowel de gecombineerde lantaarnpaal met laadpunt als de dienstverlening de komende tien jaar van het laden zelf.”

Toename

Het aantal elektrische auto’s neemt al jaren sterk toe. In de eerste helft van 2022 was al één op de vijf nieuw verkochte auto’s elektrisch. Een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Dat betekent dat er ook steeds meer laadpunten nodig zijn.

Traditioneel worden laadpunten achteraf op aanvraag geplaatst, zodra er in een wijk behoefte aan is. Dat betekende niet alleen meer paaltjes langs de straat, maar soms bleek het ook lastig om de laadpalen zonder problemen in de passen in het stroomnet en de openbare ruimte.

Arnhem kiest er voor om bij nieuwbouwwijken al in het ontwerp de laadpunten mee te nemen. Daardoor is inpassing in het stroomnet al bij het ontwerp meegenomen.

Zeshonderd laadpunten

De parkeerplaatsen bij de laadpunten worden niet gereserveerd voor elektrische auto’s, omdat er altijd wel een parkeerplaats in de buurt van een laadpunt vrij is. Dat levert minder irritatie op over beschikbare parkeerplaatsen.

Ook is zo’n nieuwe wijk dan voorbereid op de toename van elektrische auto’s als in de komende jaren meer en meer inwoners hun benzine- of dieselauto inruilen voor een elektrische. Met de aanbesteding zij 150 lantaarnpalen met 300 laadpunten gemoeid. Daar worden de komende jaren nog zo’n 1.200 woningen gebouwd.

Later volgen er meer lantaarnpalen- met laadpunten, in andere nieuwbouwwijken maar ook in bestaande wijken. De eerste laadpaal voor elektrische auto’s in Arnhem aan de Velperbuitensingel werd al in 2011 in gebruik genomen. Inmiddels staan er zo’n zeshonderd publieke laadpunten in de stad, waarvan 22 geïntegreerd in een lantaarnpaal.

Lees ook: Innovatieve energieinfra voor campus stadslogistiek

Advertisment ad adsense adlogger