Gedurende 2017 is het totale opnamevolume van logistieke panden met bijna driekwart gestegen, zo blijkt uit het onderzoek Sprekende Cijfers Marktscan Logistiek 2018 van Dynamis.
De logistieke hotspot Venlo-Venray is koploper van Nederland
In totaal is er 1,8 miljoen vierkante meter logistieke bedrijfsruimte aangehuurd of aangekocht in de 27 geanalyseerde regio’s. Tegelijkertijd nam het aanbod toe met een kwart, in totaal staat er begin 2018 meer dan 2 miljoen vierkante meter logistiek vastgoed te koop of te huur.
De verruiming van het aanbod wordt grotendeels veroorzaakt door grootschalige nieuwbouwontwikkelingen. De logistieke nieuwbouwvraag wordt steeds groter door de toenemende kwaliteitseisen van gebruikers, gecombineerd met de relatief lage bouwkosten en de ruime beschikbaarheid van ‘green fields’ en kapitaal.
De gebruikers die zich vestigen in dergelijke panden laten over het algemeen minder geschikte panden achter in het aanbod. Een groot deel van dit ‘kansarme’ aanbod heeft echter nog ruime potentie in de huidige markt, als logistiek pand of met een andere functie.
Hotspot Venlo-Venray koploper
Met een opnamevolume van maar liefst 428.000 m² is de logistieke hotspot Venlo-Venray koploper van Nederland. Op de tweede plaats staat de regio West-Brabant met 228.300 m² opgenomen logistieke bedrijfsruimte. Dit hoge volume is grotendeels toe te schrijven aan de vele nieuwbouwontwikkelingen in Moerdijk.
Een opvallende plek drie is weggelegd voor de regio Utrecht, met de ontwikkeling van een aantal nieuwe distributiecentra wordt de positie als hub voor binnenlandse distributie verstevigd.
Ondanks het hoge opnamevolume is het aantal vierkante meters in aanbod gestegen. De oorzaak hiervoor ligt in de toegenomen grootte van de aangeboden panden, aangezien het aantal beschikbare panden juist is afgenomen ten opzichte van een jaar geleden. Een deel van het aanbod voldoet niet aan de huidige gebruikersstandaarden wat betreft vloeroppervlakte, vrije hoogte en draagkracht van de vloer, waardoor veelvuldig voor nieuwbouwontwikkelingen wordt gekozen.
In de logistieke markt wordt bovendien een aanzienlijk deel van deze nieuwe objecten op risico gebouwd, wat een opwaarts effect heeft op het aanbodvolume.
Achtergelaten panden
De grote hoeveelheid nieuwbouwontwikkelingen werpt de vraag op wat er gebeurt met de panden die logistieke dienstverleners achterlaten nadat ze een nieuwbouwpand hebben betrokken. Deze achtergelaten panden voldoen vaak niet aan de huidige kwalitatieve maatstaven van vrije hoogte en draagkracht en kunnen daardoor als ‘kansarm’ worden bestempeld.
Op basis van een analyse van het aanbod van twee jaar geleden kan echter worden vastgesteld dat dit zogenaamde ‘kansarme’ vastgoed nog potentie heeft in de huidige markt. Meer dan de helft van de in 2016 aangeboden panden voldeed niet aan de destijds gestelde nieuwbouwstandaard, ondertussen is maar liefst driekwart van deze objecten weer in gebruik genomen.
Er lijkt daarom ruime potentie te zijn voor panden die in de komende jaren door gebruikers ingewisseld gaan worden voor een nieuw pand. De opgenomen panden worden echter niet meer uitsluitend voor logistieke doeleinden gebruikt, maar ook voor andere functies zoals productie en opslag.
Verwachtingen
Door een aanhoudend lage rente en een toenemend ondernemersvertrouwen zal de dynamiek in de sector de komende jaren blijven aanhouden. De binnenlandse logistieke dienstverleners profiteren van de toenemende consumentenbestedingen en stijgende aandelen e-commerce.
Voor internationale dienstverleners is vooral de constante groei van het relevante wereldhandelsvolume positief. Voorgaande betekent dat de ruimtevraag van logistieke partijen de komende periode onverminderd groot blijft en dat ook in 2018 een hoog opnamevolume wordt verwacht.