Begin juli 2017 de opdracht en eind november 2017 afronden. Voor een houten berging geen probleem, maar wel voor een parkeergarage met circa 550 plaatsen. En dan ook nog demontabel. Chipmachine fabrikant ASML uit Veldhoven groeit snel en heeft dan ook op korte termijn meer parkeerruimte nodig. Haitsma Beton levert de TT-platen.
De parkeergarage is 33 x 65 meter en heeft een vloeroppervlak van 13.000 m2
Op het bestaande parkeerterrein, achter gebouw ASML 2 aan De Run 1110 in Veldhoven, is de uitvoering van het nieuwe parkeergebouw in volle gang. Het project bestaat uit een staalconstructie met dertien split-level niveaus en betonvloeren van geprefabriceerde TT-vloerplaten. Op de kopse kanten bevinden zich de trappenhuizen. Eén bestaat uit een staalconstructie en één uit een betonconstructie, met daarin een lift.
Hoofdaannemer BMV moet de nieuwe parkeergarage in december 2017 opleveren. “Wij monteren alles zelf. Dan is een stalen draagconstructie in combinatie met TT-vloerplaten snel op te bouwen en de voorbereidingstijd is relatief kort”, verklaren projectmanager Frits Adriaans en kwaliteitsmanager Harrie Engelen van hoofdaannemer BMV, de keuze.
De parkeergarage is 33 x 65 meter en heeft een vloeroppervlak van 13.000 m2. De parkeervloeren worden opgebouwd uit 375 TT-platen van Haitsma Beton. De langste platen zijn ruim 16 meter en wegen circa 15 ton. Voor de op- en afritten tussen de splitlevels worden kortere TT-platen ingezet met een lengte van 11 meter. De uiteinden van de platen zijn al voorzien van een goot en opstaande rand, die voorkomt dat water over de rand naar beneden loopt.
Verwarmde hellingbanen
Naast de TT-platen voor de vloeren en op- en afritten, worden er ook 52 TT-platen geleverd voor de hellingbanen. Deze platen hebben een lengte van circa 10,50 meter. In deze platen is een elektrisch net opgenomen, zodat de hellingbanen in de winter verwarmd kunnen worden. “Ingestorte sensoren in de bovenste laag meten het vochtgehalte en de temperatuur. Voordeel hiervan is dat de hellingbanen niet worden verwarmd bij droge vorst, omdat ze dan niet glad zijn. Dat scheelt veel energie”, zegt Klaas Ellens, accountmanager Haitsma Beton.
Demontabel
Samen met ontwerper Arcadis zijn de details uitgewerkt, om tot een zo demontabel mogelijke parkeergarage te komen. “In verband met toekomstige ontwikkelingen op deze locatie is gekozen voor een demontabele constructie”, zegt Paul van Outersterp, directievoerder namens opdrachtgever Veldvast BV. Frits Adriaans vult aan: “De staalconstructies is demontabel door het gebruik van boutverbindingen. Fixatie van de platen vindt plaats door middel van doken die op de IPE-liggers zijn gelast. Deze vallen in gaten die in de verjongde uiteinden van de balken zijn voorzien.”
“De kelknaden tussen de platen vullen we met gietmortel. Uiteindelijk worden de voegen nog afgewerkt met een vloeistofdichte kit”, voegt Ellens toe. “Dat lijkt tegenstrijdig met circulair bouwen, maar je moet een schijfwerking tussen alle platen krijgen. Bij demontage kun je de voegen eenvoudig doorslijpen. In de praktijk zal de gietmortel na demontage relatief snel te scheiden zijn van de platen.”
Waarom is er gekozen voor de TT-platen van Haitsma Beton? Van Outersterp: “Haitsma Beton is de enige in de markt die zo snel dergelijke grote hoeveelheden TT-platen kan leveren, mede door de grote productiecapaciteit. Daarnaast zijn we met name aangenaam verrast over het meedenken met de klant, ook over zaken die formeel niet in de opdracht van Haitsma Beton zitten.”