Instorten dak Grolsch Veste

Grolsch Veste

Niet inzien van risico’s leidde tot instorten dak Grolsch Veste

Het dak van het Grolsch Veste-stadion is tijdens de bouw ingestort doordat essentiële onderdelen ontbraken. Deze gevaarlijke situatie is door niemand herkend. Het veiligheids-besef in de bouwsector zal sterk moeten verbeteren om soortgelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen. Dat blijkt uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, dat begin juli is gepubliceerd. Bij het ongeval vielen twee doden en negen gewonden, waarvan enkelen ernstig gewond raakten.

De veiligheid van constructies in de bouw heeft de bijzondere aandacht van de Onderzoeksraad. In april 2011 publiceerde de Raad zijn onderzoek naar het instorten van een verdiepingsvloer van de woon-/ en winkeltoren B-Tower in Rotterdam. Dit onderzoek vertoont parallellen met de bevindingen uit het onderzoek naar de Grolsch Veste. Het blijkt dat bij dergelijke complexe bouwprojecten de verantwoordelijkheid voor veiligheid niet duidelijk is belegd. Hierdoor voelt in de praktijk niemand zich verantwoordelijk voor de veiligheid van het bouwproject. Zowel bij de B-Tower als bij de Grolsch Veste werd hierdoor een incomplete, instabiele bouwconstructie in gebruik genomen en belast.

Bij het voetbalstadion de Grolsch Veste werd in de zomer van 2011 een uitbreiding van de tribune gebouwd. Het ontwerp van deze uitbreiding was gebaseerd op de eerdere, gelijke uitbreiding en werd door dezelfde bedrijven uitgevoerd. Deze bedrijven vertrouwden op hun ervaring met het eerdere bouwproject in plaats van de nieuwe bouwconstructie tijdens de bouw te blijven controleren. De hoofdaannemer had een coördinatie- en controleverplichting, maar nam geen maatregelen om de stabiliteit van de bouwconstructie te waarborgen terwijl er zichtbaar onderdelen ontbraken. Bovendien besloot de hoofdaannemer onder druk van de opleverdatum de oorspronkelijke planning los te laten en de afbouw van de tribune parallel te laten uitvoeren met de opbouw van constructie.

Instabiel
Op de dag van het ongeval ontbraken alle koppelstaven aan de achterzijde in het rechte deel van de primaire constructie. Deze koppelstaven waren weggelaten vanwege het uitgelopen werk aan de trappenhuizen. Om de afbouw met dakplaten te vergemakkelijken, was op het dak ook een aantal stabiliteitsverbanden weggelaten. Om dit te ondervangen, waren weliswaar enkele tijdelijke voorzieningen aangebracht in de vorm van staalkabels, maar in de ochtend van 7 juli werd één van deze kabels weer verwijderd om het werk van de nettenbouwers te vergemakkelijken. Hierdoor werd spant 8 van de constructie niet langer gestabiliseerd.

Lees verder in editie 4-2012

Advertisment ad adsense adlogger