De provincie Zeeland zit met een groot probleem. Opnieuw is er geen aannemer die de renovatie van de Zeelandbrug wil uitvoeren. Gisteren werd bekend dat het contract met de aannemerscombinatie BAM/Spie is opgezegd. De kosten voor de renovatie van de Zeelandbrug bleken veel hoger dan het beschikbare budget van 5,5 miljoen euro.
“Provincie in impasse, budgetoverschrijding van meer dan 20 procent, opnieuw geen aannemer voor renovatie Zeelandbrug”
Zeelandbrug kampt met ernstige slijtage
De Zeelandbrug, geopend in 1965, is een belangrijke verbinding in de regio, maar verkeert in slechte staat. Vooral de basculebrug, het beweegbare deel voor de scheepvaart, heeft last van metaalmoeheid. Door het toegenomen zware verkeer zijn scheuren ontstaan in het stalen dek. Daarnaast moet over de hele lengte nieuw asfalt worden aangebracht. Onderhoud aan de Zeelandbrug is dus dringend nodig om de veiligheid te garanderen.
Problemen met kosten en aanbesteding
Begin dit jaar ging de provincie op zoek naar een geschikte aannemer voor renovatie van het project. Niemand meldde zich aanvankelijk. Pas in juli, twee maanden na de deadline, stapten BAM Infra Nederland en SPIE Nederland samen in. Vorige week bleek echter dat de kosten veel hoger uitvielen dan verwacht. Gedeputeerde Van der Maas was onaangenaam verrast door de nieuwe raming. Hij spreekt bij omroep Zeeland van een overschrijding van meer dan twintig procent, zonder exacte cijfers te noemen.
Het aanpassen van het ontwerp om kosten te besparen is geen optie. Volgens Van der Maas zou dat tegen de regels van aanbestedingen ingaan. Andere bedrijven kunnen dan juridische stappen ondernemen, omdat zij onder aangepaste voorwaarden mogelijk ook hadden willen meedoen.
Wat nu met het onderhoud van de brug?
De toekomst van de renovatie blijft onzeker. De provincie onderzoekt momenteel alle mogelijkheden. Van der Maas wil in januari een nieuw voorstel voorleggen aan Provinciale Staten. Ondertussen hebben BAM en SPIE aangegeven dat hun onderzoek wel inzicht heeft gegeven in wat technisch nodig is. Ze stellen dat de Zeelandbrug na een goede renovatie weer dertig jaar veilig mee kan. Beide bedrijven staan open om de provincie te blijven ondersteunen met hun kennis.















