Bijzondere samenwerking
Dakpark Rotterdam een groendak op het dak van een gloednieuwe winkelboulevard. Eind 2013 werd het park geopend in Bospolder/Tussendijken, nog niet zo lang geleden Rotterdams minst groene woonwijk. Inwoners van de wijk fungeerden als coproducent in een ongebruikelijke samenwerking met gemeente en aannemer. De stad ontwikkelen wil iedereen, maar hoe verenig je diverse belangen en houd je iedereen tevreden. Wat betreft het dakpark slaagde de gemeente in die missie. De betrokkenen spreken over ‘leermodel dakpark’. De participatiemaatschappij in het echt.
Eind vorige eeuw was het een dubbeltje op zijn kant of het park er zou komen. Bospolder/Tussendijken was destijds een verwaarloosd gebied. Kraakpanden en straatprostitutie karakteriseerden het gebied, openbare voorzieningen verpauperden. Inwoners pikten het niet langer en klopten steeds vaker bij de gemeente aan. Die besloot hen niet als klagers te zien, maar koos ervoor de signalen serieus te nemen en de burgers verantwoordelijkheid te geven in de zoektocht naar een betere toekomst. Maar economische belangen liegen nooit en destijds werd vanuit de centrale gemeente ingezet op verbinding tussen haven en stad. De haven naar de stad halen en omgekeerd. De fruithaven in Rotterdam-West verder ontwikkelen en de verpauperde aangrenzende woonwijk in die ontwikkeling meenemen, dat was het oorspronkelijke plan. Het verouderde railemplacement, precies tussen haven en wijk in, werd verkozen om als epicentrum van de nieuwe ontwikkelingen te fungeren. Maar wat bleek: de bewoners wilden daar een park en de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam een nieuw station, in dienst van de fruithaven. Een derde partij als bindende factor leek de gemeente een goed idee. Ten tijde van grootschalige stadsontwikkeling staat de verhouding gemeentepolitiek versus burger vaak op scherp, niet zelden veroorzaakt door miscommunicatie of überhaupt geen communicatie.
De gemeente Rotterdam besloot te investeren in samenwerking met omwonenden, destijds zeker niet vanzelfsprekend. Vanuit de idee dat wanneer mensen betrokken worden die belang bij het project hebben, je een beter eindproduct krijgt. Zoiets moet wel georganiseerd worden. Vandaar dat de gemeente Rotterdam Piet Huiskens en zijn bureau De Werkplaats inschakelde.