Leven op Daken

Daken

Kennisplatform meervoudig ruimtegebruik op daken

Leven op Daken is opgericht door hoveniersbedrijf Van der Tol met dakdekkersbedrijf Mastum Daksystemen en sinds 2005 actief in Nederland, als platform voor multifunctionele daken. Medio 2008/2009 is de organisatie uitgebreid doordat nieuwe uitvoerende partners zoals BTL, Wieringen Prins, Boko en van Doorn daktechniek zich hebben aangesloten. Het platform telt nu drie koppels van ieder één dakdekker en één hovenier.

Alle partners van Leven op Daken zijn gespecialiseerd in het aanleggen van multifunctionele daken. Daarbij kan gedacht worden aan groendaken, energiedaken, parkeer- en waterdaken maar ook groengevels. Tevens is binnen het kennisplatform een aantal producenten actief met hun producten, gericht op het meervoudig ruimtegebruik. Zij brengen de noviteiten in op het gebied van meervoudig ruimtegebruik op daken en geven via het kennisplatform en haar verschillende uitvoerende bedrijven de duurzame kennis door aan de markt. In de groep zitten bedrijven die EPDM- (Carlisle) en bitumineuze dakbedekkingen (Leven op Daken dakrol, Troelstra & de Vries) vertegenwoordigen maar ook isolatiefabrikanten (van Wylick met Betopor); een fabrikant van lekdetectie-systemen (Smartex), dakveiligheid (Daksafe) en een fabrikant van systeemopbouwen voor begroeide daken (Zinco).

Ze herinneren het zich nog heel goed. Marc Evers, commercieel directeur bij Mastum Daksystemen, en Aart Veerman, commercieel directeur bij stedelijk hoveniersbedrijf Van der Tol. Het was op de indertijd georganiseerde, jaarlijks terugkerende, nationale dakendag, begin 2000. Daar sprak een architect die vertelde dat hij een visioen had. Hij droomde van een winkelcentrum met gelaagde functies: onderin de logistieke afhandeling, daar bovenop winkel- en woonfuncties en op het dak parkeergelegenheid. Maar ja, verzuchtte de architect, de techniek hiervoor is er nog niet. ‘Op dat moment realiseerden wij ons dat we iets niet goed hadden gedaan in onze communicatie’, verwoordt Veerman de gevoelens van beide mannen op dat moment.

Veerman en Evers kennen elkaar al sinds 1996 toen ze de eerste gezamenlijke groendakprojecten aanpakten onder de slogan ‘Uit kennis van zaken groeien de mooiste daken’.
‘Het initiatief hiervoor kwam van de kant van Mastum’, vertelt Veerman, ‘die een partner zocht voor het aanleggen van groen- en gebruiksdaken. Mastum reageerde hiermee op de toenemende vraag uit markt. Wij als hovenier merkten die ontwikkeling ook en zijn daarom met Mastum in zee gegaan.’

De eerste kennismaking dateert dus al van ver voor de toespraak van de architect op de Nationale Dakendag, en tot dan ging alles goed. Maar we merkten ook allerlei problemen om ons heen. We waren namelijk niet de enigen die zich op groendaken hadden toegelegd. Langzaam maar zeker kregen we steeds meer klanten die door andere partijen een groendak hadden laten aanleggen, maar daarna problemen kregen in de vorm van bijvoorbeeld lekkages en niet sluitende garanties, en die vervolgens aan ons vroegen de problemen te komen oplossen. Die problemen waren overigens vaak niet eens zozeer het gevolg van een gebrek aan vakmanschap van de dakdekker en de hovenier, maar van een gebrek aan afstemming tussen beide. Bij ons speelde dat niet, omdat we al onze projecten altijd samen hebben gedaan en niet eerst de één en aansluitend de ander. Snap je het verschil?’

Lees verder in editie 1-2013

Advertisment ad adsense adlogger