Om huizenbezitters een garantie te geven dat energiebesparende maatregelen goed worden uitgevoerd en dat deze ook daadwerkelijk leiden tot energiebesparing, is de EnergiePrestatieGarantie ontwikkeld. Hiermee heeft de opdrachtgever de zekerheid dat wat is afgesproken ook wordt geleverd.
Prestatiegarantie activeren
Na oplevering kan de opdrachtgever zelf de prestatiegarantie via internet kan activeren. Als dan blijkt dat de besparing niet wordt gehaald kan de bewoner een beroep doen op de garantie. Desgewenst wordt er een energiecoach ingeschakeld die samen met de opdrachtgever de oorzaak onderzoekt. Waar nodig worden extra maatregelen genomen om het beoogde rendement waar te maken of er wordt een schadevergoeding uitgekeerd.
Eisen
Aan zowel de opdrachtgever als de bewoner worden eisen gesteld. Opdrachtgevers die de garantie willen afsluiten dienen te beschikken over een Energie Prestatie Advies of een soortgelijke analyse. Bij het activeren van de prestatiegarantie na oplevering worden twee eisen gesteld. Huizenbezitters moeten over minimaal twee jaar historie van het energieverbruik beschikken. Tweede vereiste is dat de woning een zogeheten slimme meter heeft.
Stichting BouwGarant
Rob de Groot van Stichting BouwGarant is trots dat er nu een product is dat echt verzekerbaar is. Zij willen samen met hun deelnemers zo snel mogelijk starten. “Concreet betekent dit een garantie voor de extra afbouwkosten als het bouwbedrijf failliet gaat en een garantie tegen verborgen en constructieve gebreken na oplevering. Tijdens de bouw worden kwaliteitscontroles uitgevoerd en opdrachtgevers kunnen rekenen op een opleverkeuring.”