Prinses Alexiaviaduct heeft bij de bouw een eigen laadplein voor elektrisch materieel

Prinses Alexiaviaduct heeft tijdens bouw een laadplein voor elektrisch materieel

De bouw van het Prinses Alexiaviaduct op Maasvlakte 2 is inmiddels gestart. In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam voert BAM Infra Nederland het project uit. Er wordt een flink arsenaal aan grote elektrisch voertuigen aan het werk gezet. Om deze deze op te kunnen opladen is speciaal voor dit project een eigen laadplein aangelegd voor de inzet van het missieloos materieel.

“Naast elektrische vrachtwagens bestaat het elektrisch bouwmaterieel uit asfalteermachines, walsen, kleefwagens, graafmachines, verreikers, een shovel en een mobiele kraan bij de bouw van het Prinses Alexiaviaduct”

Duurzaam inschrijven

Bij de aanbesteding voor het project om het Prinses Alexiaviaduct aan te leggen werden inschrijvers kansen geboden om dit zo duurzaam mogelijk te doen. BAM vulde dit in door – naast milieubewuste materialen, zoals duurzaam beton en asfalt – ook emissieloos materieel in te zetten.

Tijdig plannen

“Lang geleden zijn we al met Stedin in overleg getreden met plannen voor dit laadplein op Maasvlakte 2. In hun plan voor een nieuw 66 kV-station hebben we gezamenlijk een 23kV-tracé bepaald waarin we rekening hielden met de locatie van ons toekomstige bouwterrein. De kabel lag voor het hek, dus na de aanvraag van BAM kon het verwachte tijdelijke, aansluitpunt snel worden aangesloten. Anders hadden we eerst nog twee jaar op de stroom voor het laadplein moeten wachten”, vertelt Ronald van den Berg, engineer bij Havenbedrijf Rotterdam.

Vraag en netcongestie

“Dat het project nu tijdig van start kon, onderstreept het belang van een gedegen planontwikkeling en vroegtijdig overleg met netbeheerders om de haalbaarheid van aansluitingen te waarborgen. Met de groeiende vraag naar elektrisch materieel en grotere tijdelijke stroomaansluitingen, valt de problematiek van netcongestie in de toekomst niet te onderschatten. Ook deze zal invloed hebben op de haalbaarheid voor dit soort aansluitingen”, vult Theo Hartman, specialist in tijdelijke voorzieningen voor civiele infrastructuur bij grote projecten, aan Hij werd door BAM ingeschakeld voor het ontwerp van duurzame oplossingen voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte 2.

Lees verder ponder de afbeelding.
Prinses Alexiaviaduct heeft tijdens bouw een laadplein voor elektrisch materieel

Prinses Alexiaviaduct

Het Prinses Alexiaviaduct bestaat uit een ongelijkvloerse kruising over de Maasvlakteweg, ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. Het overbrugt de industriële leidingstrook, de nutsleidingstrook, de Container Exchange Route (CER) en het spoor. Daarnaast sluit het viaduct met gelijkvloerse kruisingen aan op de Mekongweg en Máximaweg. Havenbedrijf Rotterdam verdubbelt de rijstroken van de Maasvlakteweg naar twee keer twee rijstroken en legt een fietspad aan langs de Mekongweg. Na de afronding van dit project vervangt het Prinses Alexiaviaduct de bestaande gelijkvloerse kruising.

Vanwege de beperkte verkeersintensiteiten op Maasvlakte 2, is gekozen voor een tijdelijke gelijkvloerse kruising op de Maasvlakteweg ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. In de komende jaren zullen de verkeersstromen op de weg en het spoor toenemen door nieuwe fabrieken en terminals rond de Alexiahaven.

Ook in de bouwfase van deze terreinen wordt al veel extra verkeer voorzien. Het Prinses Alexiaviaduct biedt daarvoor voldoende capaciteit. Het viaduct zorgt straks voor een toekomstbestendige bereikbaarheid. Ook realissert de oplossing een veilige en vlotte afwikkeling van de Maasvlakteweg en ontsluiting van het gebied rond de Alexiahaven.

Foto’s: Danny Cornelissen.

Advertisment ad adsense adlogger