Versterking Rotterdamse Suurhoffbrug met lijm en bouten

Versterking Rotterdamse Suurhoffbrug met lijm én bouten

De Suurhoffbrug (A15) wordt deze zomer als eerste brug in Nederland versterkt met een nieuwe techniek. Staalplaten worden bevestigd met epoxylijm en bouten. Deze dubbele versterkingsmethode is relatief licht en eenvoudig, maar tegelijk sterk en effectief.

“De Suurhoffbrug beweegt zo veel dat epoxy alleen niet sterk genoeg zou zijn”

De dubbele versterkingsmethode zorgt ervoor dat de platen niet kunnen vervormen of verschuiven. De combinatiemethode is ontwikkeld en getest in samenwerking met marktpartijen en kennisinstituten.

Toegangspoort Maasvlakte

De Suurhoffbrug bij Brielle en Oostvoorne ten westen van Rotterdam is de toegangspoort tot de Maasvlakte en is daarmee een belangrijke verbinding in het Nederlandse wegennet.

Over de brug rijdt meer en zwaarder verkeer dan tijdens de bouw in de jaren 70 was voorzien. Afgelopen mei is de tijdelijke Suurhoffbrug naast de oude brug geplaatst om de komende jaren de lasten van het verkeer te verdelen en daarmee de oude brug te ontzien.

Deze zomer wordt de brug ook gerenoveerd. Dankzij deze maatregelen kan het verkeer de verbinding veilig blijven gebruiken tot de komst van de nieuwe oeververbinding na 2030.

Twee methoden

Bij stalen bruggen zijn er in principe twee versterkingsmethoden: het aanbrengen van hogesterktebeton of de plaatsing van staalplaten die op het rijdek zijn verlijmd met epoxy ofwel lijm. Hogesterktebeton is echter te zwaar voor de relatief lichte Suurhoffbrug. Voor deze renovatie kiest Rijkswaterstaat daarom voor versterkingsplaten.

De Suurhoffbrug beweegt echter zo veel dat epoxy alleen niet sterk genoeg zou zijn om de stalen platen goed en blijvend te laten hechten. Daarom worden de platen op de Suurhoffbrug nu voor het eerst in Nederland met epoxy én stalen bouten versterkt. Een nieuwe combinatiemethode die ervoor zorgt dat dat de stalen platen muurvast zitten en dus niet schuiven of vervormen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Geschiktheidsproef

De nieuwe aanpak is ontwikkeld en getest in samenwerking met ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV en met aanneemcombinatie Stipt, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI. Ook TNO en TU Delft werkten mee aan het onderzoek.

Rijkswaterstaat heeft het afgelopen jaar hiervoor een geschiktheidsproef uitgevoerd, inclusief een belastingsproef waarbij een stuk rijweg van de Suurhoffbrug is nagebouwd met nieuwe versterkingsplaten waarover volgeladen vrachtwagens reden. Dankzij gevoelige sensoren op en onder de platen konden de betrokken onderzoekers direct de effecten bestuderen en de onderzoeksmodellen controleren.

In alle controlestappen bleek de epoxy in combinatie met bouten boven verwachting goed te presteren en dus geschikt voor toepassing op de Suurhoffbrug. De versterkingsplaten werden tijdens de geschiktheidsproef volgehangen met sensoren, zodat onderzoekers de werking van de epoxy en de bouten in de platen nauwkeurig konden meten.

Vervanging en renovatie

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe.

Beeld: Danny Cornelissen

Advertisment ad adsense adlogger