“Nederland is niet af, dat is nu wel onomstotelijk vastgesteld. We zien hier wat de consequenties zijn van het idee dat we wel klaar zouden zijn, dus dat er aan infra niet veel meer hoeft te gebeuren. Onze infrastructuur is essentieel voor economische groei en werkgelegenheid. Die moet dus echt op orde zijn en blijven.”
Aldus Bouwend Nederland reagerend op het rapport waarin de Algemene Rekenkamer vaststelde dat het kabinet te weinig geld uittrekt voor het onderhoud van de autowegen in Nederland. Tot en met 2020 moet zevenhonderd miljoen euro extra worden uitgetrokken om de kwaliteit van het wegennet op peil te houden. De Algemene Rekenkamer publiceerde dat gisteren, in een rapport over de instandhouding van het wegennet.
Achterstallig
In 2011 hoogde minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) het bedrag voor onderhoud weliswaar op, maar onderzoek van de rekenmeesters wijst nu uit dat zij zevenhonderd miljoen euro te weinig heeft gerekend. Schultz heeft tot nu toe alleen driehonderd miljoen euro extra gereserveerd, maar pas na 2020.
Gevaar
Achterstallig onderhoud kan er volgens de Rekenkamer toe leiden dat de maximumsnelheid op bepaalde wegen omlaag moet omdat het wegdek niet meer aan de normen voldoet. Dat gebeurde sinds 2012 al op 71 locaties. Ook kan gevaar ontstaan voor vrachtwagens, bussen en ander zwaar verkeer op bruggen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd dit verkeer al van negen bruggen en viaducten geweerd. Bouwend Nederland heeft daar herhaaldelijk op gewezen.
Structureel
In2012 spraken VVD en PvdA in het aangepaste regeerakkoord nog af om structureel 250 miljoen euro te korten op onderhoud om de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie ongedaan te kunnen maken.