Onlangs verscheen het boek ‘Van weerstand naar transparant; over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector’. Het is geschreven door Marjet Rutten en Inge Sijpkens.
Het boek gaat in op alle aspecten van het gebruik van internet en social media in de bouw. Zoals websites en websiteoptimalisatie, LinkedIn, Twitter, Facebook, etc. Hoe kun je dergelijke communicatiemiddelen succesvol inzetten en wat kunnen we leren van de successen van anderen?
Inspirerende voorbeelden
Met dit boek willen de auteurs organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedsector laten zien hoe zij internet en social media succesvol kunnen inzetten. Dat doen zij niet alleen door te beschrijven hoe dat kan, maar ook aan de hand van vele inspirerende voorbeelden van organisaties uit de sector. ‘Van weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 cases van de succesvolle inzet van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector.
90 Succesverhalen
Zoals de case van Bouwbedrijf Siemensma, dat 20% meer opdrachten binnenhaalt door de inzet van Google Adwords. Of Hendriks Bouw en Ontwikkeling, dat 70% van de woningen van een nieuwbouwproject verkocht in vier maanden door de inzet van onder meer Twitter en QR-codes. ST Warmte haalt met een uurtje Twitter per week opdrachten binnen en Imtech kreeg 88.000 potentiële werknemers op de website met behulp van YouTube. Al deze cases zijn bedoeld ter inspiratie, maar bieden ook handvatten voor hoe je zelf aan de slag kunt gaan met internet en social media.
Vier delen
Het boek bestaat uit vier delen. Het eerste deel ‘Waarom internet en social media’ beschrijft de veranderingen van de laatste jaren en bespreekt waarvoor je internet en social media als organisatie zakelijk kunt inzetten. Het tweede deel ‘Je eigen online platform’ gaat in op websites, weblogs, community’s en webshops. Hoe kun je dergelijke middelen succesvol inzetten en hoe zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt en de juiste bezoekers trekt?
Social media
Het derde deel ‘Gebruik maken van bestaande online platformen’ bespreekt de verschillende sociale netwerken, zoals Twitter,
LinkedIn, Facebook, Hyves en Google+. Maar ook beeldgebonden platforms, zoals YouTube en Flickr, en locatiegebonden diensten, zoals Foursquare. Hoe werken deze social media, wat kun je er als organisatie mee en hoe boek je succes?