De aanbesteding van liften en centrale verwarmingsketels kan efficiënter, dacht een groep bestuurders van kleine Zuid-Hollandse woningcorporaties.
Rond de aanbestedingen waren besparingen niet het eerste doel
“We hebben elkaar gevonden in de overtuiging dat je als kleine corporaties samen sterker staat”, zegt Frans Desloover van corporatie Ressort Wonen uit Rozenburg. Bijkomend voordeel: de huurders profiteren mee.
Samen hebben de kleine corporaties een projectgroep gevormd en een aantal vastgoedcategorieën benoemd waarop ze willen samenwerken. Ze wilden samenwerken op het onderhoud en de vervanging van de centrale verwarming, op liftonderhoud, en op liftadvies.
“We begonnen halverwege 2016 met de overleggen en in maart 2017 zijn we echt gestart. Nu hebben we al nieuwe categorieën benoemd waar we ook op samen willen werken bij de inkoop”, zegt Desloover. Dat zijn rioolonderhoud, rioolontstopping en de automatische deuropeners.
Eenpitters vinden elkaar
In de projectgroep zitten medewerkers van de zes samenwerkende corporaties, begeleid door een inkoopadviseur van Trevian. Desloover: “We hebben niet allemaal een aparte inkoopfunctionaris. Bij ons is daarom de coördinator Dagelijks Onderhoud lid van de projectgroep. Ieder van deze medewerkers was hiervoor een eenpitter binnen de eigen organisatie en nu werken ze samen.”
De boodschap die de groep meekreeg van hun bestuurders was dat die langs drie lijnen resultaten wilden zien:
– Beter: voor de huurder en de organisatie.
– Boeiend: voor de betreffende medewerker.
Betaalbaar: mag goedkoper
“Besparingen zijn mooi meegenomen, maar dat was niet in eerste instantie ons doel”, aldus Desloover. De corporaties vonden elkaar in het netwerk van kleine corporaties Zuid-Holland, omdat ze bij elkaar in de buurt zitten, dezelfde schaal hebben en hetzelfde over samenwerken en inkoop denken.
De deelnemers zijn naast Ressort Wonen, Woningbouwvereniging Hoek van Holland, WoonCompas, Wonen Midden-Delfland, Wonen Wateringen en Woonstichting de Zes Kernen.
Huurders profiteren mee
De eerste resultaten van deze samenwerking zijn inmiddels bekend. “We hebben allemaal betere contracten gesloten. De uniformiteit maakt het contractmanagement ook beter. Zo kun je grotere kavels aan en je kunt het aan een deel van de groep overlaten”, zegt Desloover.
En de huurders hebben er ook profijt van. In de contracten zijn namelijk afspraken gemaakt over hoe vaak bijvoorbeeld een ketel een storing mag vertonen. Als dat meer is dan drie keer per jaar, krijgt de huurder een nieuwe ketel. Vergelijkbare afspraken zijn gemaakt voor de andere contracten. Voor de liften liggen de prestatieafspraken met de installateurs bijvoorbeeld op de aanrijtijden van de monteurs.
Voor Ivar Raadtgever van Technisch Buro TOM Installatietechniek was het een aanbesteding als alle andere. ‘We gaan nu wel meer meten en in de gaten houden welke storingen we krijgen. Vanaf volgend jaar krijgen we strafpunten als dat er te veel zijn. Dan gaan we bij terugkeer van dezelfde meldingen de ketel preventief vervangen’, aldus Raadtgever.
Ondanks dat alles hetzelfde lijkt, behalve het beter bijhouden van storingen, levert het zijn bedrijf wel wat op. “De gezamenlijke aanbesteding is een aanvulling op ons woningbestand en zorgt voor meer continuïteit in ons werk. Of we er financieel ook wijzer van worden, dat moet nog blijken.”
Bron: Aedes