Vanaf 10 t/m 22 juli worden er bij knooppunt Joure 80 enorme prefab HIP-liggers gemonteerd in verband met twee nieuwe fly-overs in een nieuw knooppunt in de A6/A7. De grootste liggers zijn 50 meter lang. Aan de A6 zijn aan de kant van Haskerhorne 2 tribunes gebouwd, zodat belangstellenden deze bijzondere logistieke operatie live kunnen volgen.
De bestaande rotonde in de A6/A7, maakt plaats voor een nieuw knooppunt Joure met ongelijkvloerse kruisingen
Verbetering bereikbaarheid van Friesland
Rijkswaterstaat, de Provinsje Fryslân en de gemeente De Fryske Marren werken samen aan de verbetering van de bereikbaarheid van Friesland via Joure. De A6 en A7 ontmoeten elkaar nu nog bij de laatste snelwegrotonde in Nederland, namelijk de rotonde bij Joure.
Nieuw knooppunt
In de nieuwe situatie ontmoeten beide snelwegen elkaar een stukje westelijker in een nieuw knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. De onderliggende infrastructuur die nu ook nog op de rotonde is aangesloten, wordt straks ter plaatse via een nieuwe afslag en ongelijkvloerse kruisingen ontsloten. De bestaande rotonde in de A6/A7, maakt plaats voor een nieuw knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen.
Haitsma Beton levert prefab liggers voor zeven kunstwerken, waaronder twee grote fly-overs. De fly-overs hebben een boogstraal van 450 meter. Iedere fly-over is opgebouwd uit vijf velden met acht liggers. De grootste overspanningen zijn 50 meter lang. Aannemersbedrijf Gebr. van der Lee realiseert het knooppunt.
Bezoek uitkijkpunt plannen
Het projectbureau heeft een uitkijkpunt ingericht aan de A6 aan de kant van Haskerhorne. Bekijk de werkplanning voor het live volgen van de werkzaamheden.
Logistieke uitdaging
Mente Bonestroo is Omgevingsmanager bij Gebr. van der Lee: “Rijkswaterstaat werkt met Integraal Projectmanagement (IPM). Daar hoort ook omgevingsmanagement bij om de relatie met de omgeving en stakeholders in balans te houden gedurende het project. Als Omgevingsmanager zorg ik voor communicatie met belanghebbenden, vergunningen, klachtenafhandeling en kabels en leidingen.”
Uitdaging
Mente spreekt van een grote logistieke uitdaging om de 80 liggers in twee weken op zijn plaats te krijgen, en het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen:
“De montage van de liggers doen we ’s nachts. In week 28 monteren we boven en naast de westelijke rijbaan van de A6, de week daarna boven en naast de oostelijke rijbaan.
Uiteraard wordt de betreffende rijbaan tijdens de montage gesloten. Daarbij werken we met een 3-0 systeem. Het verkeer in de ene richting heeft dan nog één rijstrook en in de andere richting zijn er twee rijstroken beschikbaar.
Tijdens de spitsuren zijn de rijstroken weer allemaal open. Overdag wordt het 3-0 systeem weer ingesteld om de wapening en druklaag op de reeds gemonteerde liggers te kunnen aanbrengen. We moeten dus vier keer per dag de rijstroken omzetten. En dan zijn er ook nog korte afsluitingen ’s nachts wanneer we liggers over de weg heen naar de andere zijde moeten hijsen.”
Tussenopslag
De liggers voor vier velden zijn eerst per as naar een tijdelijke opslaglocatie in Heerenveen gebracht. Daar vandaan worden de liggers naar Joure gebracht en op de definitieve plaats gelegd. Bonestroo: “De liggers voor de zes velden die aan de oostkant benodigd zijn rijden we door naar de afslag Sint Nicolaasga en keren daar om. Voor het inhijsen werkt Haitsma Beton samen met Sarens. Met twee 700 tons kranen zullen de liggers worden gemonteerd.”
HIP-liggers en heipalen
De HIP-ligger is een speciaal ontwikkelde I-profiel ligger voor de civiele markt. Er kan met dwarsnaspanning, met natte knoop systemen of met een druklaag gewerkt worden. Bij knooppunt Joure wordt met een druklaag gewerkt. Om de boogstraal van de fly-overs te kunnen volgen hebben Gebr. van der Lee en Haitsma Beton samen een oplossing bedacht.