Op 19 januari 2015 ging de officiële bouw van het nieuwe Thialf stadion van start. Er zal veel worden verbouwd aan het Thialf, maar de huidige overkapping zal blijven bestaan. Het Thialf is straks veel energiezuiniger en levert wellicht snellere schaatstijden op.
Vijftig procent minder energie verbruik
Het nieuwe Thialf zal 50 procent minder energie verbruiken. Zo is er een glazen façade die de wedstrijdhal scheidt van de omloop voor bezoekers. Er is door die glazen façade geen verbinding meer tussen de wedstrijdhal en buiten. Het plafond zorgt voor een thermoskan effect. De warmtereflecterende schil zorgt voor dit effect in de hal. Verder is het mogelijk door de ‘all electric’ duurzame energie (bijvoorbeeld zonne-energie) aan te koppelen. De warmte koude opslag maakt het mogelijk de restwarmte (die vrijkomt bij het maken van ijs) te benutten.
Aanpassingen
Bij de renovatie wordt de bestaande overkapping van de schaatsbaan opgehangen aan 64 spanten. Die spanten worden over de kap heen geschoven en rusten dan op de palen waaraan het dak nu nog met tuikabels is opgehangen. In de bestaande situatie steken de palen door het dak heen naar buiten, maar met de ‘nieuwe jas’ zijn die straks niet meer te zien doordat de overkapping ook wordt verhoogd. Door die verhoging ontstaat er binnen bij de tribunes ruimte voor een tweede verdieping. De nieuwe hal wordt ook ongeveer zes meter breder dan de oude.
In het Thialf
Alle ruimtes zijn nog meer gepositioneerd rondom het ijs. Zelfs het publiek dat een consumptie wil halen houdt zicht op de baan. Twee ‘armen van glas’ strekken zich naar buiten om de bezoekersstromen op te vangen. Het op ijskristallen geïnspireerde patroon op de gevel van de schaatsbaan, is bedoeld om bezoekers buiten al te doordringen van de ‘zuiverheid en dynamiek’ van de schaatssport. Binnen moet de ‘onaangetaste witte en doorgaande vorm’ van de wedstrijdhal die emotie verder versterken.
Bouwteam
Voor de bouw is afgesproken zoveel mogelijk gebruik te maken van lokale bedrijven. Ballast Nedam heeft een contract van 38 miljoen euro. Zij werken samen met Croon Elektrotechniek, Warmtebron Utrecht, Aronsohn raadgevende ingenieus, constructieadvies, adviesbureau DWA en ingenieursbureau Peuts. Zwart & Jansman zijn verantwoordelijk voor het ontwerp. Friese bedrijven die al zijn gecontracteerd zijn aannemingsbedrijf Lolkema (grondwerken/infra) en MSP (dak- en gevelbeplating) uit Heerenveen, Rollecate (kozijnen) uit Leeuwarden, sloopbedrijf Van der Wal uit Joure, Kuipers (funderingstechniek) uit Lemmer en bouwkundig tekenbureau BTS uit Sneek.
Gefaseerd werken
De bouw aan het Thialf zal in fases gaan, dit om hinder voor schaatsers te voorkomen. Vanaf nu wordt er doorgewerkt tot oktober. Dan gaat het schaatsseizoen 2015-2016 van start en is het Thialf open. In april 2016 gaat de verbouwing weer verder. Het doel is om de deuren te kunnen open voor het schaatsseizoen 2016-2017.