Je leest het regelmatig: bij werkzaamheden is iemand van grote hoogte naar beneden gevallen en met letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Soms zelfs erger, want het gebeurt niet zelden dat iemand zo’n val niet overleeft. Dus veiligheid voor alles, zeker ook bij dakreparaties.
Vallen van grote hoogte staat al jaren in de top drie van meest voorkomende incidenten op bouwplaatsen. Veel van die ongevallen hadden voorkomen kunnen worden door meer oplettendheid en vooral door de juiste voorzorgsmaatregelen.
Valbeveiliging verplicht
De cijfers liegen er niet om: jaarlijks krijgen meer dan 200.000 mensen in ons land een arbeidsongeval. In drie van de tien gevallen gaat het om vallen van grote hoogte. Al jaren is daarom valbeveiliging verplicht bij werkzaamheden waarbij het risico bestaat dat iemand dieper dan tweeënhalve meter kan vallen.
In bepaalde situaties geldt die verplichting overigens ook wanneer de genoemde hoogte van tweeënhalve meter hoogte niet gehaald wordt. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van een grote machine, waar je op moet klimmen. Ook bij werken op steigers en in de weg- en waterbouw is valbeveiliging gangbaar.
Soorten valbeveiliging
Je kunt werknemers op verschillende manieren tegen vallen beschermen. Wanneer we spreken van individuele valbeveiliging voor dakreparaties, hebben we het doorgaans over het dragen van een harnas in combinatie met een vallijn.
er wordt hier een lichtgewicht harnas bedoeld, doorgaans vervaardigd uit polyester riemen. Wie het harnas draagt en zich daarmee juist aan de vallijn koppelt, kan bij een uitglijder nooit van het dak vallen. Voorts kennen we de collectieve valbeveiliging in de vorm van een voorziening die op of nabij de dakrand geplaatst wordt. Hiermee creëer je een soort omheining, die voorkomt dat dakdekkers van het dak vallen.
Veilige zone
Bij werkzaamheden op een plat dak is valbeveiliging niet altijd strikt noodzakelijk. Als het een groot gebouw betreft en de dakdekkers hoeven niet in de directe rand van de dakrand te komen, dan is het niet verplicht om valbeveiliging toe te passen. Je creëert dan een veilige zone op het dak, die tenminste vier meter van de dakrand moet liggen. Zo’n veilige zone moet duidelijk aangegeven worden, door bijvoorbeeld een looppad af te zetten met markering.
Toezicht
Naleving van de voorschriften door alle betrokkenen is in dit geval letterlijk van levensbelang. Het is dus zaak om goed toezicht te houden op de gang van zaken.
Veiligheid voor alles: zo moet je te werk gaan bij dakreparaties.