Boeiende GA-dag Bits, Bricks & Behaviour 2018

Boeiende GA-dag Bits, Bricks & Behaviour 2018

De conferentie Bits, Bricks & Behaviour, werd tegelijk georganiseerd met Smart Homes & Intelligent Buildings in de Jaarbeurs Utrecht, inspireerde de bezoeker met cases en toekomstvisies.

Trends en proeftuin

Willem van der Ven van Schiphol Real Estate schetste een toekomst waarin de nationale luchthaven en de aangrenzende gebieden een digitale hub moeten gaan vormen. Van der Ven beschreef drie trends in de wereld van gebouwautomatisering en daarbuiten. Ten eerste willen organisaties snel op- en af kunnen schalen. Ten tweede het thema duurzaamheid: zero waste, een laag energieverbruik en gezonde werkomgevingen zijn belangrijk. Ten derde: de connect-factor: hoe maak je een locatie relevant(er) voor een klant?

Schiphol probeert als proeftuin te fungeren voor bedrijven die veel flexibiliteit wensen. Zo kunnen via de dienst Spacemaker weinig gebruikte vergaderplekken met andere bedrijven gedeeld worden, terwijl Parkplex iets soortgelijks doet voor parkeerplekken. Ook experimenteert Schiphol Real Estate samen met Uhoo naar het monitoren van de werkomgeving en is er een app uitgebracht die het communitygevoel moet versterken. Hier is meer te lezen over de concepten van Schiphol Real Estate.

Eisen en oplossingen

Een drukbezochte lezing was de sessie van Roger Tan van UNSense. Zijn verhaal handelde over de weg naar de toekomst van gebouwen. Tan schetste hoe complex het werk van architecten is geworden met oprukkende technologie en hogere eisen aan een gebouw.

Tegelijk toonde hij mogelijke oplossingen, zoals de samen met TNO ontwikkelde Solar Visuals Panels. Daarmee moeten zonnepanelen een esthetischer uiterlijk krijgen. Ook ontwikkelde UNSense een Pod, een capsule waarin iemand met een hoog stressniveau tot rust kan komen. U kunt hier de complete presentatie lezen.

Betalen naar gebruik

Het concept van pay per use krijgt steeds meer aandacht, mede door initiatieven om bedrijven te verduurzamen. Henk Kuipers van de Rabobank vertelde over een project waarin de bank samen met een aantal partners experimenteert met blockchain-technologie. Bovendien zijn consumenten al gewend geraakt aan pay per use-modellen waarbij zij geen eigenaar meer zijn maar bijvoorbeeld content afnemen. Denk aan het succes van Netflix en Spotify.

Met behulp van een demo legde Kuipers uit hoe een deelauto met behulp van blockchain-technologie gebruikt kan worden. Daarbij zijn ook zogeheten smart contracts toe te passen, zodat de blockchain ook slimmer wordt.

Geluid en gevolg

Paul van den Berg van Plantronics ging verder in op de Behaviour-kant van de conferentie. Hij liet zien hoe belangrijk (omgevings)geluid is voor het welbevinden van werknemers die in kantoortuinen werken. Zo is de kant op ziekteverzuim twee maal hoger in open kantoortuinen dan in andere werkomgevingen.

Plantronics experimenteerde in zijn kantoren met diverse concepten, zoals absorptie van geluid of het maskeren van geluid door middel van whitenoise af te spelen. Geen van deze oplossingen werd als succesvol gemarkeerd. Het bedrijf kwam uiteindelijk uit bij het creƫren van een natuurlijker werkomgevingen met meer planten en een klaterende waterval. Die waterval moet wel gezien kunnen worden door de werknemers, anders is deze juist weer hinderlijk.

Plantronics claimt met deze aanpassingen de productiviteit met circa 20 procent te hebben verhoogd, terwijl ook de tevredenheid van klant en personeel omhoog ging. Meer over dit initiatief hier.

Aansluiting

Ricardo van Loenen van B. Building Business gaf in de slotlezing aan hoe dit bedrijf gebouwen beter op de mens te kunnen laten aansluiten. B. runt inmiddels een groot start-up-ecosysteem in Amsterdam. Daarbij experimenteert het volop met nieuwe concepten, zoals het anders inrichten van de werkomgeving.

Het shared office-model zorgt daarbij voor de nodige uitdagingen. B. Building Business is onder andere met Boon Edam bezig om te kijken hoe een open kantoorruimte toch goed beveiligd kan worden.

Auteur: Dimitri Reijerman
Foto’s: FHI, branche Gebouw Automatisering

Advertisment ad adsense adlogger