De gezamenlijke overheden werken samen en vormen een alliantie om de kwaliteit en levensduur van asfalt te verbeteren. Ze willen een schone productie van asfalt, zonder uitstoot van CO2, stikstof of andere schadelijke stoffen. Vanuit hun gezamenlijke verantwoordelijkheid presenteerden zij de ‘Aanpak Toekomstbestendige Asfaltketen’. In de aanpak staan vier doelen centraal: hoge kwaliteit van het asfalt, schone productie, circulariteit en klimaatneutrale asfaltverwerking.
“Rijk, provincies en gemeenten vormen Asfalt Vraagalliantie om kwaliteit en levensduur van asfalt te verbeteren en verduurzamen”
Kwaliteit, inkoop en controle asfalt
De overheden gaan onder meer de vraag naar asfalt bundelen en onderhoud afstemmen. Zo wordt ingezet op standaardisatie van asfaltmengsels en processen. Deze moeten zij kunnen volgen vanaf grondstof door de hele asfaltketen. Ook een gezamenlijke inkoopstrategie zorgen voor minder piekbelasting bij asfaltcentrales.
De kwaliteit van het asfalt op de weg, staat al jaren onder druk door mindere kwaliteit van grondstoffen. Met name bij bitumen. Maar ook door de wijze van verwerken van asfalt.
Samenwerken en verdienmodel
Tijdens een bijeenkomst begin december in Utrecht deelden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincies en een aantal gemeenten, de aanpak en vraagalliantie met de asfaltsector. De alliantie gebruikt het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW). Daar voert men de dialoog, gezamenlijke besluitvorming en coördinatie, monitoring en kennisdeling.
De verduurzaming komt onvoldoende op gang. De uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen blijft hoog. Hergebruik van materiaal stagneert en het lukt de asfaltsector niet voldoende om te investeren in nieuwe technieken. Verbeteringen blijven steken in de pilot-fase bij gebrek aan voldoende perspectief voor de hele keten.
Eerdere pogingen voor verbetering hebben wel waardevolle inzichten opgeleverd. “De weg naar een toekomstbestendige asfaltketen vraagt om een gezamenlijke benadering, ook bij leveranciers en producenten. Gezamenlijke standaarden en planning helpen om kwaliteit te verbeteren. Maar ook hinder te beperken en innovaties op te schalen. Voor een goed werkende sector is het cruciaal dat afspraken over kwaliteit en duurzaamheid consequent worden nageleefd. Daarnaast is het van belang om schone productietechnieken mogelijk te maken en de marktpartijen perspectief en een gezond verdienmodel te bieden”, zo bericht men.
Sluit je aan bij de Asfalt Vraagalliantie
De gezamenlijke overheden willen, als eerste vooroplopende publieke opdrachtgevers verantwoordelijk voor een groot deel van het Nederlandse asfalt, structureel uitdagingen in de asfaltketen aanpakken. Dan gaat het om kwaliteit in ontwerp en onderhoud, schonere asfaltproductie, zekerheid over grondstoffen en slimme samenwerking in de keten. Samen roepen zij andere gemeentes en provincies op zich aan te sluiten bij de Asfalt Vraagalliantie.
“Asfalt is een basis voor onze bewegingsvrijheid. Wegvervoer blijft onmisbaar voor ons allemaal, voor onze economie, onze bereikbaarheid en onze veiligheid. Werken aan de weg is bouwen aan de toekomst. Daarom investeren we in betere kwaliteit en een langere levensduur van onze infrastructuur, en in het verder verduurzamen van de asfaltproductie. We hebben al veel in gang gezet, maar verdere vooruitgang vraagt om meer gezamenlijke inzet van overheden en uitvoerders. Met het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding bundelen we die krachten”, zegt Jan Hendrik Dronkers, secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Levensduur en opgave
ook Roelof Schuiling, directeur domein mobiliteit van de provincie Drenthe, stelt: ”De vraag naar asfalt in een bepaalde regio hangt vooral af van de levensduur. Door veel meer in te zetten op kwaliteit en levensduur neemt de piekvraag af. Dat betekent dat er meer tijd voor verwerking is. Dat biedt ruimte aan emissieloze asfaltcentrales. Dit past helemaal bij het Noord Nederlands Asfaltconvenant en de rol van de provincie als kartrekker voor de regio. Wij zijn bereid de asfaltvraag beter te coördineren.”
Erik Bongaards, directeur domein uitvoering bij Provincie Zuid-Holland vult aan: “De ambitie is er, maar de opgave is te groot om alleen op te pakken. Zuid-Holland zoekt daarom bewust samenwerking met de hele keten.”
De komende jaren werken de verschillende overheden samen met de asfalt sector verder aan een circulaire en klimaatneutrale asfaltketen.
Zie ook:
Naar 100 procent fossielvrij asfalt.
Strooizout niet meer nodig dankzij nieuw asfalt?















