De afgelopen jaren hoefde het maar even te vriezen of er ontstonden problemen op het spoor. Om dit tegen te gaan komt spoorbeheerder ProRail met draadloze sensoren om problemen, veroorzaakt door winterweer, te voorkomen.
De sensoren worden direct op het spoor aangebracht. Door communicatie via een draadloos netwerk wordt op afstand de temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht gemeten. De sensoren moeten voorkomen dat winterweer voor extreme vertraging en het uitvallen van treinen leidt. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) stuurde donderdag een brief naar de Tweede Kamer met maatregelen die komende winter problemen op het spoor moeten voorkomen.
Test positief
Het afgelopen jaar is rond Utrecht Centraal getest met de sensoren en dat is positief uitgevallen. “We krijgen op deze manier snel informatie en kunnen waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen”, aldus een woordvoerder van ProRail tegen het ANP.
Problemen voorkomen
ProRail kijkt nu waar het de sensoren nog meer kan plaatsen. Het ligt voor de hand dat dit op drukke knooppunten gebeurt. De sensoren meten onder andere de temperatuur van een wissel. Dit is belangrijk, omdat sneeuw en kou de kans op storingen aan wissels vergroot. Ze kunnen bevriezen, of blokkeren door ijs en sneeuw. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. “Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5500 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming.”