In Krommenie wordt binnenkort het eerste fietspad met ingebouwde zonnecellen geopend door minister Kamp: de SolaRoad. Dit wegdek zet zonlicht om in elektriciteit. Sinds 2011 wordt gewerkt aan dit unieke innovatieve product en vanaf 10 november 2014 wordt er gefietst over de eerste 100 meter SolaRoad. De SolaRoad wordt ontwikkeld door Imtech (divisie Infra) in samenwerking met het researchinstituut TNO, de provincie Noord-Holland en wegenbouwer Ooms Civiel.
Wat is SolaRoad?
De SolaRoad werkt als volgt: zonlicht dat op het wegdek valt, wordt opgevangen door zonnecellen en omgezet in elektriciteit. Het wegdek dient als een groot zonnepaneel. De op deze manier opgewekte elektriciteit vindt praktische toepassingen in wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens. Een innovatieve stap richting een energieneutraal mobiliteitssysteem. SolaRoad bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter met op de helft daarvan (in één rijrichting) een geharde glazen en licht doorlatende toplaag van ongeveer één centimeter dikte. Onder het glas liggen kristallijn siliciumzonnecellen. Het verschil tussen een traditioneel wegdek en de SolaRoad zit voornamelijk in de toplaag. De toplaag dient zoveel mogelijk zonlicht door te laten en vervuiling af te stoten. Tegelijkertijd moet de toplaag stroef en sterk genoeg zijn om een veilig wegdek te realiseren.
Pilot
In oktober wordt circa 100 meter SolaRoad aangelegd op een fietspad in Krommenie. Het fietspad is een pilot waarmee twee jaar lang getest gaat worden. De testen moeten antwoord geven op vragen als: Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om eroverheen te fietsen? In de aanloop naar dit moment wordt het pad in het laboratorium getest zodat het voldoet aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.
Toekomst
Na de pilotperiode is bekend hoe de SolaRoad in de praktijk functioneert. Als de SolaRoad een succes is zijn de mogelijkheden in de toekomst groot. Energie opwekken via het fietspad is een begin, Nederland heeft bijvoorbeeld ruim 137.000 km aan snelwegen liggen. Volgens TNO valt daarop meer dan voldoende zonlicht om alle voertuigen die er op rijden, te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. Daarnaast kan er gekeken worden of het bijvoorbeeld van toepassing is op snelwegen en vliegvelden. Door middel van de SolaRoad kan er op innovatieve wijze duurzame energie worden opgewekt.