Minister Schultz van Haegen heeft Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit op de campus van de TU Delft onthuld. Het bedrijf Hardt, opgericht door een aantal van de winnaars van Elon Musk’s hyperloop competitie eerder dit jaar, heeft samen met het Europese bouwconcern BAM een dertig meter lange testfaciliteit gebouwd. Hier wordt de technologie voor het futuristische vervoersysteem getest.
hyperloop wordt in Delft getest in een buis van dertig meter lang
Hardt is het eerste Europese bedrijf dat de hyperloop ontwikkelt en kondigde onder meer zijn plannen aan voor de realisatie van een operationeel hyperloopsysteem.
Onderzoek
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is in samenwerking met Hardt en het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van de hyperloop in Nederland. In dit onderzoek kijkt het ministerie onder meer naar de stand van de techniek, ruimtelijke inpassing en organisatie van dit futuristische vervoersysteem.
Minister Schultz: “In de mobiliteit is met zelfrijdende voertuigen, platooning trucks en drones een nieuw tijdperk begonnen. We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen. De hyperloop is snel, innovatief, stil en duurzaam.” En daarmee zeer interessant voor de mobiliteit van de toekomst, vertelt Schultz.
Testfaciltiteit
De testfaciliteit van Hardt en BAM in Delft betreft een buis met een lengte van dertig meter en een buitendiameter van 3,2 meter. Met deze testfaciliteit gaat Hardt op lage snelheid alle belangrijke systemen in een vacuüm testen. Het gaat om het testen van de veiligheid, de voortstuwing, het zweven en het stabiliseren van het hyperloopvoertuig.
Hardt onderzoekt in samenwerking met de TU Delft en BAM ook sociale vraagstukken rond het nieuwe vervoersmiddel. Om de inpassing van de hyperloop in een woon-, werk- en leefomgeving te onderzoeken, staat de testfaciliteit op The Green Village op de campus van de TU Delft. Dit ‘levend laboratorium’ dient als proeftuin voor radicale innovaties, gericht op een duurzame toekomst. De locatie geeft ruimte voor onderzoek naar o.a. de maatschappelijke inpassing en sociale acceptatie van het nieuwe vervoermiddel.
Europees hyperloopnetwerk
In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein.
Met een hyperloopnetwerk in Nederland zal de Randstad in minder dan een halfuur te bereiken zijn vanuit alle uithoeken van het land. De hyperloop kan grote steden ontlasten doordat men in de grote stad kan werken, maar veel verder weg kan wonen door de veel snellere verbinding voor forenzen.
Hyperloop in Europa
Een hyperloopnetwerk in Europa zou betekenen dat men over een heel continent met hetzelfde gemak kan reizen waarmee men nu door een grote stad reist met de metro. In tegenstelling tot de metro en de trein maakt de hyperloop geen gebruik van tussenstops gedurende de rit, maar arriveert men zonder interrupties op plaats van bestemming.
Hyperloopen tussen twee steden
Hardt heeft als doel om binnen vier jaar tijd te beginnen aan de bouw van een hyperlooptraject tussen twee steden. De testfaciliteit die is onthuld is de eerste in een reeks die gepland staat om stapsgewijs het eerste hyperlooptraject te realiseren.
Na afronding van de tests op lage snelheid streeft Hardt naar de bouw van een testfaciliteit. Hier kunnen alle systemen op hoge snelheid worden getest. In deze testfaciliteit wordt de technologie getest voor het nemen van bochten en het wisselen van banen binnen de vacuümbuis op topsnelheid.
Beeld: Roderik van Nispen