Milieuzone in Rotterdam werpt vruchten af

Milieuzone in Rotterdam werpt vruchten af

De milieuzone in Rotterdam blijkt een succes. De milieuzone vanaf 1 januari 2016 in werking, maar nu al zijn bijna 10.000 vervuilende auto’s verdwenen uit het centrum van de stad. Dat meldt de Telegraaf.

De milieuzone verbiedt dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 om in de beschermde zone te rijden. De gemeente is sinds oktober actief bezig om de komst van de milieuzone bekend te maken onder burgers. Als gevolg hiervan is het aantal geregistreerde auto’s die binnen de gestelde data vallen, in de regio met tienduizend verminderd, van 15.000 naar 5.000.

Slooppremie

Burgers worden opgeroepen om hun oude, vervuilende auto te verwisselen voor de fiets of het ov, waarbij gebruik kan worden gemaakt van een sloopregeling, waardoor eigenaren een slooppremie kunnen ontvangen. “In totaal zijn er 6560 aanvragen ingediend, dit betekent dat hun auto in aanmerking voor sloop komt. Eigenaren moeten hem dan daadwerkelijk laten slopen en een bewijs leveren” aldus een woordvoerder van de gemeente Rotterdam tegen de Telegraaf.

Repressief beleid

De gemeente zegt dat het van plan is om van 1450 parkeervergunninghouders in de milieuzone die niet aan de eisen voldoen, de parkeerprivileges in te trekken per 1 mei 2016. De stad beargumenteerd dit door te wijzen op het feit dat de gemeente meebetaalt aan de vergunning en niet wil meebetalen aan vervuiling. Van januari tot 1 mei is er sprake van een gewenningsperiode, waarna een repressief beleid zal gelden. Een boete van negentig euro ligt klaar voor een ieder die met een vervuilende auto de milieuzone in Rotterdam inrijdt.

Milieuzone in beeld

De milieuzone komt te liggen binnen de ‘ruit’ van Rotterdam, aan de noordkant van de Maas. Tussen de A20, A16, de Nieuwe Maas en de SS114. Ook de Erasmusbrug, Willemsbrug en de Maastunnel horen tot het gebied.

Milieuzone in Rotterdam werpt vruchten af
Beeld: Gemeente Rotterdam

Advertisment ad adsense adlogger