Met een online configurator kunnen bouwbedrijven en ZZP’ers maatwerk kozijnen samenstellen die binnen vijf werkdagen op locatie geleverd worden. Om de vijf werkdagen en laagste prijsgarantie te kunnen waarborgen is een slimme robot ontwikkeld, die een deel van de bedrijfsprocessen overneemt.
Nijhuis Toelevering uit Rijssen lanceerde vorig jaar het concept Toelevering Online
Inspelen op groei
De nieuw ontwikkelde configurator van Toelevering Online maakt het mogelijk om online maatwerk kozijnen te bestellen die binnen vijf werkdagen op locatie geleverd worden. De afnemer kan zelf het kozijn samenstellen, calculeren en bestellen in een online tool. Hoewel de klant tijdens het bestelproces al veel werk uit handen neemt, kostte het afhandelen van een bestelling veel tijd. Om tijd te besparen heeft Gijs van Beek, IT manager bij Toelevering Online, een koppeling gerealiseerd tussen de configurator en de interne software die onder andere gebruikt wordt voor het tekenen en de machine aansturing. Deze ‘robot’ neemt de bedrijfsprocessen na een bestelling over.
Eén koppeling
’Als een klant een bestelling plaatst is al tot in detail duidelijk hoe het bestelde product eruit moet komen te zien, welke materialen er nodig zijn en wanneer het kozijn op locatie moet worden geleverd. Met deze informatie gaat de robot aan de slag. Op dit moment worden nieuwe orders iedere dag volautomatisch ingevoerd door een software robot’, vertelt Van Beek trots. De medewerkers van Toelevering On-line hoeven dagelijks alleen maar de productieplanning op orde te hebben en de robot doet de rest. De robot helpt niet alleen het proces te versnellen, hij elimineert ook nog eens fouten die kunnen ontstaan door menselijk handelen. ‘Bij een dergelijke koppeling is het eigenlijk heel simpel. Het gaat altijd mis of het gaat nooit mis. Alles is in de testfase uitvoerig getest. Alle mogelijke scenario’s zijn foutloos doorlo-pen, dus alle bestellingen zullen foutloos in productie gaan’, aldus Van Beek.
Robot neemt taken over
Naast het aansturen van de productie-afdeling neemt de robot ook het bestelproces voor de materialen voor zijn rekening. Op het moment dat een bestelling binnen is, is al duidelijk welke materialen er besteld moeten worden, zoals het glas en het hang- en sluitwerk van de kozijnen. De robot stuurt de order direct digitaal naar de leveranciers en stuurt direct hun productieproces aan. Een andere belangrijke taak van de robot is het inplannen van transport. ‘Bij een nieuwe bestelling kiest de klant zelf de gewenste bezorgdatum en dagdeel. Als de bestelling bij ons binnen is en geproduceerd wordt, genereert de robot een transportorder. In deze order staat alle informatie die voor onze transporteur van belang is, zoals de datum van levering en de contactgegevens van de klant. De transportorder wordt digitaal verstuurd naar onze transporteur, wat voor beide partijen prettig en overzichtelijk werkt’, legt Van Beek uit.
Ontwikkeling
‘Het ontwikkelen van dit soort koppelingen kost veel tijd en inzet van verschillende partijen. Toch is het tijd en energie die we meteen weer terugverdienen. Onze medewerkers krijgen meer tijd om zich bezig te houden met het verbeteren en optimaliseren van de producten en processen en nog meer aandacht aan de klant te geven’, aldus Van Beek. Ook voor de toekomst heeft Toelevering Online volop plannen: ‘We gaan kijken of we nog meer stappen in het proces kunnen digitaliseren en automatiseren om het hele proces nog makkelijker en sneller te maken.
Lees hier meer over de online tool.
Op de foto hierboven: Gijs van Beek, IT manager bij Toelevering Online.