In Winterswijk is gestart met de bouw van een nieuw bus- en treinmuseum. Twaalf jaar na het oorspronkelijke plan is nu definitief zeker dat het museum er komt. Volgens de planning zal de bouw komend voorjaar worden afgerond. Vanaf de zomer van 2016 kunnen bezoekers in het nieuwe museum, genaamd ‘Transit Oost’ terecht. Deze week zijn de voorbereidingen van de bouw gestart van nieuw bus- en treinmuseum in Winterswijk.
“Ruim 12 jaar heeft men gewerkt aan het plan om een nieuw openbaarvervoersmuseum te realiseren in de Achterhoek. Een uniek museum waarbij de geschiedenis van het rail- en busvervoer in Oost-Nederland samenkomt. De voorbereiding voor de bouw zijn reeds in volle gang”, aldus het museum op de website. Transit Oost is een realisatie van vereniging het GOLS-station en stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek. Het museumgebouw zal in de vorm van een loods worden gebouwd.
Vertraging
De start van de bouw was tot gisteren nog onzeker. Proefboringen wezen uit dat de bodem van de beoogde locatie van slechte kwaliteit is. Dat bracht extra kosten met zich mee, omdat er meer grond moet worden afgegraven voor een stabiele fundering. Daarnaast bevond zich een seinwezen-kabel op het perceel.
Gemeentelijke steun Winterswijk
Volgens het museum konden de problemen tot een minimum worden beperkt, mede door de inzet van het College van B&W en ambtenaren van de gemeente Winterswijk. Financiële steun vanuit de provincie Gelderland, de gemeente Winterswijk en het Roelvinkfonds, heeft ervoor gezorgd dat het project definitief door kan gaan. Vrijwilligers van Transit Oost zijn inmiddels begonnen met het vrijmaken van de bouwlocatie.
Pronkstukken bus- en treinmuseum
Het museum, dat het afgelopen jaar op provisorische wijze in het voormalig busstation Winterswijk huisde, zal een bijzondere collectie gaan bevatten van trein, bussen, modelspoor en een uitgebreid archief. Als pronkstukken worden genoemd het dieseltreinstel DE-2 “Blauwe Engel”, een T-Ford bus uit 1923 en een zeer gedetailleerde modelbaan van 15 bij 4 meter, dat leven rondom het spoor laat zien in het midden van de 19de eeuw. Daarnaast komt er een kop van een treinstel, waarin een treinsimulator wordt gebouwd die door kinderen bediend kan worden, die zo kennis maken met het werk van een machinist.
Op onderstaande video is zowel de huidige locatie in het busstation, als de nieuwbouwlocatie, met een drone in beeld gebracht.