In de zomer van 2016 start de nieuwbouw van een flexibel en duurzaam gebouw voor de Hogeschool Utrecht. De Hogeschool heeft het consortium SPARK opdracht verleend voor de bouw en 15 jaar onderhoud. Het project is het sluitstuk van een jarenlang huisvestingsprogramma Nieuwbouw Hogeschool Utrecht. Er kan nu gebouwd gaan worden.
Het consortium bestaat uit een combinatie van Strukton Worksphere en het Belgische BESIX. De locatie van de nieuwbouw is de parkeerplaats Bolognalaan in utrecht. Naar verwachting zal in december 2017 deze nieuwste aanwinst voor het Utrecht Science Park worden opgeleverd, zo bericht Strukton.
Gastvrij ontwerp
Het gebouw van ca. 22.000 m2 is ontworpen door het Deense architectenbureau Schmidt Hammer Lassen. Daarbij is ingezet op een gebruiksvriendelijk gebouw, waar gebruikers met plezier naar toe gaan om te studeren, te werken, en elkaar én het bedrijfsleven te ontmoeten. Het ontwerp beoogt een gastvrije sfeer te creëren, waarbij een atrium, verschillende instituutspleinen en een café voor verbinding zorgen. In het gebouw zullen zeven verschillende instituten van de Hogeschool Utrecht worden gehuisvest. Verder komen er twee auditoria met ruim tweehonderd zitplaatsen en twee kleinere hoorzalen. Ook komt er een binnenplaats tussen de nieuwbouw en tegenoverliggende studentenappartementen. Aan deze kant worden daktuinen en groene terrassen gerealiseerd. De zeven instituten komen in het ontwerp terug in de gevel. Deze wordt uitgevoerd in zeven tinten geanodiseerd aluminium.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is volgens het consortium vanaf het begin een eis geweest van de Hogeschool. Zo wordt er gebruik gemaakt van ledverlichting, warmte-koudeopslag en PV-cellen, waardoor het gebouw de basis legt voor energieneutraliteit. Het gekozen installatieconcept zoekt de combinatie tussen duurzaamheidsdoelstellingen en een comfortabel binnenklimaat, waarbij gemikt wordt op een BREEAM-excellent certificering. Ook in de 15 jaar exploitatiefase is duurzaamheid meegenomen. Meest in het oog springend is de inzet van elektrische scooters en auto’s en maximaal hergebruik van vrijgekomen materialen.
Beeld ontwerp: Schmidt Hammer Larsen